Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 30, 2009

Om en modern kommun, värdeskapande och vikten av att förstå mötets kraft

Jag tror att vi alla varit med om det – det där riktigt bra mötet som ger avtryck. Och det behöver inte promt vara att du möter någon du känner. Det kan vara i affären, på bensinmacken, på lasarettet eller att vi mött en tjänsteman i en myndighet i något ärende.

Och vi känner ingredienserna – du känner att den du möter visar dig respekt, du känner att  hon är levande i kontakten, nyfiken på dig och du blir lyssnad på. Kort sagt – det goda mötet.

Efter mer än 30 år i offentlig verksamhet i olika jobb och uppdrag ser jag idag än tydligare att allt handlat om kontakter med människor. Hundratusentals, ja kanske miljoner möten genom åren med föräldrar, ungdomar, äldre, funktionshindrade, anhöriga, medborgare, politiker, företagare, samarbetspartners och kollegor.

De goda ambitionernas arbetsliv
Dagens arbetsliv – och en kommun är inget undantag – är fylld av goda ambitioner. Oftast finns noga nedteckande policyprogram, planer, riktlinjer och anvisningar om hur vi ska förhålla oss, vilka värderingar som skall vägleda oss etc. Varje arbetsplats med självaktning har program för hundratals olika frågor. Om inte annat jagas vi av olika myndigheter och ibland av media som avkräver planer för ditt och datt. Som om livet var linjärt och ägde rum i en sluten miljö istället för att förstå att livet är cirkulärt och en del av ett levande komplext system.

Missförstå mig rätt – jag tycker att planer och riktlinjer är bra. Det skapar ordning och reda, det drar en organisation åt samma håll och den som möter företaget, kommunen eller organisationen kan förvänta sig ett likartat bemötande.

Min erfarenhet genom åren är dock att vi får problem när vi tror att dessa dokument och planer är vår ”leverans”. Dvs att värdeskapandet sker i alla dessa goda skrivningar och ambitioner.

Värdeskapandet sker i mötet
Min enkla insikt – men det tog mig ändock några år att till fullo inse det – är att värdeskapandet finns bara i den enskilda mötet. Mötet mellan förskoleläraren och barnet, mellan läraren och eleven, mellan sköterskan och den demente, mellan bibliotekarien och besökaren, mellan socialsekreteraren och missbrukaren, mellan fritidsledaren och ungdomen, mellan medborgaren och den kommunale tjänstemannen. I alla dessa dagliga otaliga möten sker själva produktionen.

Jag tror att de flesta instämmer i den logiken och sättet att resonera. Inte desto mindre så ägnar vi för lite tid till just mötet, till att på djupet förstå dynamiken och kraften i att alltid eftersträva ”bästa möjliga möte”. Inte när vi har lust, oreflekterat eller råkar vara på gott humör – utan just alltid. Varje dag, timme och minut – i varje enskilt möte jämt. Det är precis i den insikten som framgången ligger. Det är det som är service, leverans och kvalitet.

Och egentligen är det inga konstigheter eftersom vi alla varit med om det goda mötet eller mött det goda värdskapet. Hos en lärare, en sjuksköterska, ett butiksbiträde, en busschafför eller en servitör.

Men det goda mötet är inte enkelriktat. Nästan alltid så handlar det goda mötet just om en dialog. Det är två som träffas. Just därför är det också så svårt eftersom det kräver respekt, lyssnande, nyfikenhet och autencitet av oss båda.

Någon kanske missförstår mig och tror att det här handlar om att vara lite mysig mot varandra, undvika konflikter och vara snälla. Inte alls! Tvärtom så kan de allra bästa mötena vara fyllda av spänningar och motsättningar men själva dialogen, stämningen och attityden ska alltid bygga på alltid bästa möjliga möte.

Den moderna tjänste- och kunskapsorganisationen
Varför är det här så viktigt, frågar sig den vetgirige. Jo, det här är grundingrediensen i hur en modern kunskaps- eller tjänsteorganisation fungerar. En modern kommun går i sitt sätt att tänka, agera och förhålla sig allt mer bort från myndighetslogiken. Uppifrån och ner ersätts av ett mer dialoginriktat sätt – ”empower” säger det engelska språket –  att möta medborgaren. Monopol ersätts med valfrihet att t ex välja förskola och skola.

Min erfarenhet genom yrkeslivet är att de företag, organisationer, kommuner och landsting som på djupet tar det här på allvar blir framtidens vinnare. Medborgare och kunder finner sig inte i att bli snorkigt bemötta eller mötas av trött oengagerad personal. Då väljer vi en annan restaurang, en annan affär, ett annat företag, en annan husläkare, en annan skola…………..en annan kommun.

Tänk om Eskilstuna kunde bli känt för att vi genomsyrades av ”det goda mötet”. Tänk vilken kraft, vilken framtidspotential. Och är det inte det som egentligen är den verkliga innebörden i vår vision om den stolta Fristaden – att vara modiga, att våga utmana.

Och jag tror mig faktiskt se att den här kraften finns hos oss Eskilstunabor – om än slumrande. Hos företag, i föreningar, i kommun och landsting. Jag får det bekräftat nästan varje dag i möten med nya människor.

Det där snacket är bara flum tänker den kritiske. Ja, kanske. Men vad är vårt alternativ? Och innan vi tar avstånd och längtar till att allt ska vara som det alltid har varit – ge tänkandet om ”alltid bästa möjliga möte” en chans. Börja med att öva på den du träffar härnäst efter att ha läst den här krönikan. Ställ dig frågan – visar jag respekt, är jag nyfiken, lyssnar jag och är jag levande och sann i det jag säger………………………………..

Det är så vi bygger en modernt framåtsyftande kommun. Alltid bästa möjliga möte.

Ha en riktigt bra vecka!

Annonser

Responses

  1. Pär,

    Eskilstuna har förutsättningar att skapa möten.

    Vi har till och med ett helt företag som vars affärsidé är att förmedla vikten av betydelsefulla möten.

    Kika in http://www.betydelsefulla.se så får du se.

    Cattis Ronsten sitter nere på Munktell Science Park. Hälsa henne!

    MVH

    Patrick

  2. Tack Patrick för tipset. Jag kollar på webben.

    Kul att många står upp för betydelsen av själva mötet. Det låter självklart men jag menar att i vart fall vi inom offfentlig sektor inte riktigt tagit det på djupet……………..än!
    Ha det
    Pär

  3. Bra skrivet om det goda mötet, Pär!
    Det påminner mig om de tankar som går i liknande banor på Vuxenförvaltningens fria forum.
    Hälsningar Inga

  4. Hej Inga och tack för dina rader.

    Jag har förstått i mina samtal med bl a Thure Morin och andra inom Vuxenförvaltningen att ni jobbat med just mötet.

    Det glädjer mig och det är lite symptomatiskt att det är ni inom vård och omsorg. Min erfarenhet är att det är där man kommit längst. Ni har ”tvingats” tänka i dom banorna. Våra undersköterskor, sjuksköterskor och personalen inom hemtjänsten möter brukaren i de allra närmsta och intima realtionerna. just därför är ”alltid bästa möjliga möte” så närvarande.
    Kör på Inga!

    Ha det
    Pär E

  5. En virtuell guldstjärna för ditt sätt att kommunicera visionens innehåll till oss som jobbar i organisationen. För mig blir den oerhört levande och engagerande.

    I förra veckan då jag höll ett seminarie kring processkartläggning och verksamhetsutveckling fick jag uppleva ”det goda mötet” Då som alltid fick jag en ”kick” av den givande dialogen. Det är så kul när jag ser hur aha-upplevelser och engagemang lyser i kursdeltagarnas ögon när vi skiljs åt.

    Jag tror att goda möten inte bara ger värdefulla effekter för våra brukare, medborgare och kunder. Jag tror att de personoligen ”vinsterna är lika viktiga.

    Jag försöker leva efter måttot att varje människa jag möter har något att lära mig om mig själv. Inte lätt alla gånger men många möten blir mycket mer intressanta med den mentala bilden. För inte tala om energiinjektionen som ”det goda mötet” ger.

    // Veronica Puunberg

  6. Ja, Pär!

    Vi är många, som arbetar i det goda mötet. Det gläder mig att du uppmuntrar oss i det!

    Jag funderar en del på varför jag reagerar med ilska när jag ser medarbetare som inte skördar frukten av att stanna upp i det goda mötet, av att stanna upp vid meningslösheten, av att våga stå stilla i smärtan.

    Kanske är det barnet i mig, som blir arg, för att hon har fattat något som de vuxna inte ser. Det fanns vuxna omkring mig när jag var liten som bara sprang och sprang i sin ambition att bekämpa meningslösheten, men de stannade aldrig och lärde känna den tillsammans med mig. Idag går jag in i det igen och igen: När de ”vuxna och förnuftiga” lägger tyngdpunkten på de skriftlärdas måldokument istället för det goda mötet blir jag irriterad och tänker: Har de fattat?

    Har de fattat att det som består är alla de osynliga knutar som kan lösas i och mellan människor när man vågar stå naken inför varandra och göra sig sårbar i mötet. Det är mer beständigt än allt som skrivs på fina papper eller moderna datorsystem.

    Men var och en måste finna sin mening och frukten i mina möten smakar förstås godare när jag kan frigöra mig och omvandla ilskans energi till en blomstrande handlingskraft just där jag befinner mig.

    /Inga

  7. Tack Veronica – jag tror aldrig att jag fått en virtuell guldstjärna.
    Jag gillar ditt reonemang – ”det goda mötet” handlar inte bara om att det skapar kvalitet i verksamheten utan vi växer också som människor.

    Inga – jag uppskattar att du är så öppen. Att reflektera över varför man blir förbannad och arg är klokt. Det är kanske då vi kan börja bli den där autentiska och levande människan vi vill vara – att leva vår fulla potential.

    Min erfarenhet är att det börjar med en nyfikenhet hur andra tänker och att alltid se den andres goda intention.

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: