Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 27, 2009

Veckan som gått – w 35

På jobbet
Jag vet inte vad jag hade för bild av min hemstad. Men jag är överraskad och påminns varje dag och i nästan varje möte om vad många bra personer jag möter. Jag kan inte riktigt ta på det – men det handlar om att de jag möter förmedlar en stark känsla för den här stan´. De är artiga mot den nye kommundirektören, tänker den kritiske. Ja kanske, men jag är ganska bra på att skilja på äkta engagemang och kraftlöshet.

Jag åker ut till några av våra bostadsområden tillsammans med Åsa Öberg Torstensson som är chef för våra träffpunkter och mötesplatser, sk Demokraticentrum. I fyra av våra områden finns också ett Demokratiforum med politiker som skall ha områdets bästa för ögonen och skapa kontakt mellan boende och beslutsfattare.

Nyfors Demokratiforum – Övre raden från vänster: Nadin Mohammad Nejad, Naim Yusufi, Vedad Begovic, Mona Kanaan-Seifkhani. Nedre raden från vänster: Jonny Nilsson, Anders Persson, Faisal Hassan.

Och så möter jag dom igen – entusiastiska medarbetare som brinner för Lagersberg, Råbergstorp, Nyfors, Skiftinge och Årby. Någon kanske rynkar på näsan och tycker att det här inte är tillräckligt viktigt – en kommun skall ägna sig åt skola, vård och omsorg. Men det här är viktigt. Att skapa möjligheter för boende, ungdomar och föreningar att träffas.

Jag vill sätta än mer fokus på arbetet i våra bostadsområden. Jag vill se mer av samarbete, mer av tillsammans mellan oss i de kommunala verksamheterna – förskola, skola, fritidsgård, mötesplatser, sociala verksamheter och de boendes föreningar, fastighetsägare och affärsidkare. Det är så vi bygger ett modernt Eskilstuna som hänger ihop.

Det är viktigt att Eskilstuna kommun syns och jag ”utnyttjar” varje tillfälle till att lyfta Eskilstuna och vår framtidsvision när jag blir inbjuden i olika sammanhang. Hösten är fylld av olika sådana engagemang. Den här veckan besökte jag en av stadens Rotaryklubbar. Det är alltid kul att träffa nya människor och jag uppfattade att det var en grupp som var intresserade av mitt budskap – våga se Eskilstunas problem, historia och tradition samtidigt som vi visar stolthet i nuet och bygger den nya moderna Fristaden.

Jag är med för första gången på Eskilstunas Brottsförebyggande råd. Det är ett forum där vi bl a möter polis och affärsidkarna. Återigen ett viktigt samarbetsforum som bl a har det förebyggande arbetet på dagordningen men också frågor som rör brott och kriminalitet, prostitution och missbruk.

Jag har ett bra möte med Fabriksföreningens VD Gösta Reinl. Han är en fd Volvochef som nu arbetar med att utveckla Eskilstuna. Jag blir imponerad över Fabriksföreningen (klicka). Först trodde jag att det var en sammanslutning som vårdade minnet av en svunnen tid. Inte alls! Det här är en modern och kraftfull organisation som samlar de större verkstads- och tillverkningsföretagen i Eskilstuna i olika satsningar och framtidsprojekt. Ytterligare ett exempel på en positiv kraft för vår stad.

Se hela bilden

 

 

 

Olika möten avlöser varandra under veckan och på dagordningen står det bl a förberedelser inför kommunstyrelsen, visionsarbetet, rekryteringsfrågor, Mälarstranden och samarbete med Västerås.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på  (12)
Springer från Mesta och in mot Lagersberg. Det är tydligt hur de olika områdenas karaktär skiftar. Villor och lummig grönska ersätts av flerfamiljshus och en mer sparsmakad natur. Men jag gillar också sådana här typer av bostadsområden. När jag springer genom gårdarna så är det rörelse och energi, vuxna som träffas och barn som stojar jämfört med villaområdets tystnad och upplevda anonymitet.

Springer in mot Råbergstorp i hyfsat 6,05 min/km. Känner mig glad och påminns om att det var här jag bodde när min dotter föddes på 1970-talet. Springer över den där kullen och stannar utanför ”vårt” hus på Domaregatan. Jag tittar upp mot vår lägenhet och tycker mig se en ung kille i blå flanellskjorta, en ung mamma med färggrann huckle med ett litet barn på armen. Är det inte……………jag och min familj tänker jag innan jag vaknar till och ser att det bara var solen som speglade några rörelser från träden. Råbergstorp är för alltid inskriven i mitt hjärta. Solen steker och tempot går ner när jag tar ut stegen hemåt.

På hemmaplan
Musikalen 8 meter i Torshälla var bättre än jag förväntat. Hade förmånen att få se föreställningen tillsammans med vår medarbetare Fredrik Elmgren som är en entreprenörssjäl och ett bra exempel på initiativets makt, att våga utmana och få något gjort.

Festivalerna avlöser varandra. Tänker gå och se några uppträdanden på det som kallas Nordic Fringe Festival. Jag är glad att vi vågar genomföra det här i Eskilstuna. Jag tror att det behöver vara en inkörningsperiod om det här ska bli något återkommande men det är bl a sådana här initiativ vi behöver i Eskilstuna.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Jag har med intresse läst om ditt engagemang i olika frågor. Jag jobbar bland annat med folkhälsofrågor och det du skriver om är verkligen insatser som på olika sätt gynnar en bra folkhälsa.

    Vill du vässa dina kunskaper ytterligare inom folkhälsoområdet kan jag tipsa om en konferens den 9 oktober på högskolan. Den heter Samhälls-planeringens betydelse för befolkningens hälsa och arrangeras i samverkan mellan Mälardalens högskola, länets kommuner, Länsstyrelsen i Södermanlands län och Landstinget Sörmland.

    Anmälan på Folkhälsocentrums hemsida eller genom mig. /Bibbi

  2. Tack för tipset Bibbi.
    Jag har ju mitt rotsystem ”ute” i bostadsområdena både som boende i Råbergstorp och Bricekbacken i Örebro och i mitt yrke så de här frågorna viktiga för mig. Och framförallt är de viktiga för en kommun och för Eskilstuna. Vikten av att hålla ihop Eskilstuna.
    Ha det
    Pär E

  3. Härligt att läsa dina iaktagelser. Eskilstuna kan vara stolt över att ha fått en så kompetent kommundirektör! Vill bara föreslå dig att även ta en löprunda över Ekängen och verkligen fundera på om det skall dras en hårt trafikerad väg tvärs från Strängnäsvägen nästan fram till Balsta som Östra Gatans förslag visades i lokaltidningen här om veckan. Mitt förslag är att istället leda ut trafiken direkt på E20. Det är onödigt att in och trockla mellan fotbollsplaner och in i tätbebyggelse igen. Vad säger du om det?

  4. Tack Gustav för din uppmuntran och tack för synpunkter.

    Jo då, jag springer ofta just den vägen du pratar om. Och vi pratade faktiskt senast idag om det som kallas ”Östra länken”.

    Jag kan förstå funderingarna och samtidigt så håller Eskilstuna på att förändras. Vi bör ha ett 50-100 års perspektiv när vi bygger vägar och nya bostadsområden.

    Min bedömning är att Odlaren och områdena runt lasarettet, infarten från Malmköping etc är på väg att förändras. Ett nytt polishus är på väg och jag ser också fler bostäder framför mig i och runt Odlaren. Det förändrar också vägsystem och behov av ny infrastruktur.

    Jag ser också att trycket på Vasavägen coh Carlavägen är hårt. Det är inte rimligt att vi har en Riksväg rakt genom vår stadsbild.

    Bra att du tänker och reflekterar kring de här frågorna. Det handlar om Eskilstunas framtid. Upp med frågorna på bordet.

    Ha det

    Pär E


Kommentera

Kategorier

