Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 23, 2009

Om ett oskrivet blad, vässade pennor och vikten av att förverkliga livsdrömmar

Det är något speciellt med skolstarten. Jag tror att alla minns den där känslan av förväntan. Sommarlovet hade varit tillräckligt långt för att man skulle längta tillbaka. Nyfikenheten om det var några nya som börjat, vilka lärare man skulle få och hur snygg den där tjejen hade blivit som man hade ögonen på gjorde att det kändes kul.

Mamma slog in skolböckerna i nytt läckert papper, pennorna var lite extra vässade. Det var som om ett nytt oskrivet blad vändes upp i skrivboken.

Och det är precis så jag skulle vilja att vi mötte de utmaningar vi nu har i våra skolor – vända upp ett nytt blad. Det finns mycket bra som görs i våra skolor idag. Inget snack om det. Men jag skulle vilja se en nystart, att vi laddade in en ny energi i våra skolor.

Tillväxtkommuner satsar på kunskap
Men låt mig börja i en annan ända. Varje kommun som vill utvecklas till en framtidsort – att på djupet bli en kommun som människor dras till – måste börja med att förstå utbildningens betydelse. Vi lever i ett allt komplexare samhälle och ett arbetsliv som kräver allt mer av forskning, kunskap, bildning, entreprenörskap, innovativt tänkande och förståelse för hur saker och ting hänger ihop. Ett sådant samhälle måste ovillkorligen bygga upp ett utbildningssystem som motsvarar de behoven.

Jag tycker att det är svårt att skriva – och jag är orolig att jag skall missuppfattas – men vi är för lågutbildade i Eskilstuna. Vi måste upp ett snäpp i allt vi gör – från förskola, till grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och högskola. Av förståeliga skäl har vi en för svag akademisk tradition. Våra föräldrar trodde många gånger att det räckte med folkskola och senare grundskola. Jobben fanns ju inom industrin och de som hade ”läshuvud” kunde väl alltid åka till Uppsala.

Vikten av att få förverkliga livsdrömmar
Men drivkraften att vi måste höja utbildningsnivån i vår stad är inte bara för att vi ska klara jobben eller att företag skall vilja etablera sig utan minst lika mycket för att våra barn och ungdomar skall kunna förverkliga sina livsdrömmar.

Ibland har jag fått kritik genom åren för att jag betonar betygen och kunskapsmålens betydelse så hårt. Men det är inte betyg vi i första hand jagar. Vi jagar framtidsdrömmar. Drömmen om att kunna bli musiker, skådespelare, läkare, lärare, sjuksköterska, socionom, en skicklig hantverkare eller ingenjör och IT-tekniker. Att kunna språk, förstå historia och matematiska sammanhang. Det är därför skolan är så viktig.

Och den är särskilt viktig för alla dessa elever som är socialt vingklippta och har lite sämre odds hemifrån. Det är för dom vi ska brinna och det är för dom skolan kanske spelar en livsavgörande roll för möjligheten att få lyckas. Det är därför ordning och studiero är så viktig. Det är därför det är så viktigt att skolan ställer höga krav på alla. Det är därför det är så viktigt att föräldrar ges en plats i skolan. Välkomnas, blir lyssnade på och att det också ställs höga krav på föräldrarna.

Beslutsamhet och passion
Det är därför jag vill se fler skolledare och rektorer som brinner för kunskap och bildning. Fler som driver på pedagogisk utveckling. Fler som ser möjligheter och pekar ut visioner och framtidsvägar.

Det är därför jag vill se fler passionerade lärare, pedagoger och skolpersonal som älskar kunskap och eleverna.

Och jag vill se en kommundirektör och en förvaltningsledning som understödjer våra skolor och våra medarbetare att ännu tydligare ta Eskilstuna framåt. Allt för att leva upp till de rättmätiga kraven våra politiker och medborgare ställer på oss.

Jag har hitintills sett många positiva sidor av vår skola i Eskilstuna. Det finns en entusiasm och ett ”djävlar anamma”. Jag har också fått några viktiga utvecklingsprojekt presenterade för mig. Men jag förstår också att vi brottas med en rad problem. Förmågan att snabbt ställa om pga av att elevantalet förändras, konkurrens internt mellan skolorna men också mellan kommunala och friskolor, tuffa ekonomiska krav, mottagandet av många nya elever som saknar eller har bristfällig svenska i grunden, sociala svårigheter etc.

Jag förstår dom problemen och vi ska prata öppet om dom. Men min erfarenhet genom yrkeslivet är att det behövs mindre av ”gråta ut” och beklaga sig över läget eller att det var bättre förr och mer av en tydlighet och beslutsamhet genom hela organisationen. En kärlek till Eskilstuna och kunskap och bildning. Vår uppgift har aldrig varit viktigare. Det är nu Eskilstuna behöver oss.

Mer samarbete – mer tillsammans
Jag vill också se ett tydligare samarbete mellan våra kommunala skolor och mellan våra kommunala skolor och friskolorna. Både jag och vår nye förvaltningschef Tommy Svensson har vårt rotsystem i och en stark känsla för den kommunala skolan. Men vi har båda på var sitt håll arbetat i kommuner där det funnits många friskolor. Vår erfarenhet – och jag vågar prata för Tommy också – är positiva. Dvs de seriösa friskolorna berikar och tillför både kunskap och energi till en kommun. Konkurrensen kan också vara en positiv faktor som tillför den kommunala skolan handlingskraft att visa vad den går för istället för att passivt se på när allt fler friskolor etablerar sig.

Jag har själv verkat i en miljö där det finns ett tjugotal friskolor och min bestämda uppfattning är att den kommunala skolan där aldrig varit så stark och innovativ som nu.

Jag inser att det här också är politiska frågor och avvägningar som inte riktigt ligger på oss tjänstemäns bord men jag menar att vår skolorganisation och vår kommunledning måste förhålla till omvärlden och det nya läget med nya ögon.

Det viktiga är inte den kommunala förvaltningens eventuella problem – även om jag har stor respekt för svårigheter med ekonomi och långsiktig planering – utan det viktiga är elevens lärande och Eskilstunas utveckling. I den bästa av världar så finns ingen motsättning mellan dessa faktorer.

Min erfarenhet säger mig också att det krävs samarbete och att vi går tillsammans om vi ska ta våra skolor framåt. Även om vår skolorganisation naturligtvis har ett huvudansvar så behöver vi tänka och agera tillsammans – skola, kultur, fritid, socialtjänst, Kommunfastigheter, Stadsbyggnad och föreningar. Inte klanka och hacka på varandra eller leta fel och söka syndabockar. Utan tillsammans med en god intention hjälpa och stödja varandra. Det är det arbetet och det är den resan jag skulle vilja ha med er på. Eller kanske snarare – att jag får komma med er.

Vi tar med oss allt gott vi gjort de senaste åren men nu vässar vi pennorna och vänder blad. Eskilstuna skall bli en skolstad att räkna med. Det är så vi bidrar till vår vision om den stolta fristaden. Det är det vår nye skolchef/förvaltningschef Tommy Svensson och jag tagit varandra i hand på.

Läs gärna tidningen Folkets lördagsintervju (2009-08-22) med Tommy. Hans budskap är klockrent.

Ha en bra vecka! 

Annonser

Responses

  1. Om du vill besöka någon otraditionell skolmiljö för att titta på utvecklingsarbete – besök Naturskolan i Skjulsta som tar emot skolklasser varje dag och låter dem jobba aktivt enligt modern utomhuspedagik – natur, historia, engelska och matte – allt behandlas i naturlig omgivning! Praktik och teori, alla sinnen och hela kroppen får vara med i ett lustfyllt lärande. Från förskola till gymnasium. Här ligger Eskilstuna BUF i framkant av utvecklingen!

  2. Tack för tipset Johan.

    Initiatviets makt är viktigt – de verksamheter som hör av sig visar också att de är stolta över sitt arbete.

    Naturskolan låter spännande.

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: