Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 20, 2009

Veckan som gått – w 34

På jobbet
Det känns påtagligt att hösten är i antågande. Skolorna är igång och det märks att det är mer fart och fläkt på stan.

På jobbet avlöser mötena, frågorna, avvägningarna och svårigheterna varandra som på ett pärlband. Detta inte sagt som något jobbigt utan tvärtom – alla frågorna oaktat om det handlar utbyggnaden av Mälarstranden, IT-utvecklingen, läget i våra bostadsområden, ekonomiska situationen eller den befarade influensan så handlar det om Eskilstunas bästa och dess utveckling. Det är det jag gillar med det här jobbet. Alltid Eskilstunas bästa.

Jag passar på att gå runt och hälsa på alla som arbetar i Stadshuset och i våra lokaler på ”gamla BokÖbergs” och som jag inte hann träffa innan sommaren. Jag är mån om att alla ska ha träffat mig och att jag själv får hälsa på alla våra medarbetare. Jag jobbar hårt just nu på att plugga in namn och ansvar. Ca 200 namn sitter nu så det återstår bara 7 800………………………..

Jag har också en träff med alla mina närmaste medarbetare på Kommunledningskontoret. Jag möter oerhört många duktiga och hängivna medarbetare. De besitter var och en stor kunskap och erfarenhet. Mitt bidrag tror jag kommer att bli att understödja att alla tänker utöver sitt ansvar. Att se helheten, att arbeta över gränser och revir. Då krävs det ett öppet och medvetet sätt att möta andra som tänker annorlunda och som ser saken ur ett annat perspektiv. Och för att klara av det gränsöverskridande förhållningssättet så handlar det mer om nyfikenhet och se den andres goda intention istället för att ”få rätt” eller sätta sig själv i centrum. Ett svårt arbete men en metodik som nästan alltid levererar resultat.

Jag tänker också på hur viktigt det är att alla som arbetar i Stadshuset utstrålar stolthet för Eskilstuna. Utifrån så blir vi betraktade som ”dom i Stadshuset” och i det ligger ett ansvar. Att alltid uppträda som om man representerade vår kommun, inte bara sig själv eller sin arbetsgrupp. Det är också viktigt för oss i Stadshuset att ständigt erövra insikten att vi finns för verksamheten. Inte tvärtom!

Jag läser en sammanställning över alla grundskolors betygsresultat. Jag noterar att min gamla skola Djurgårdsskolan är den kommunala skola som redovisar bäst resultat i Eskilstuna. Jag noterar också att Årbyskolan ligger mycket bra till. Fröslundaskolan tror jag är på gång.

Det här gör mig varm i hjärtat. Dessa skolor hade stora problem för några år sedan. Lärdomen finns över hela världen – så också i Eskilstuna – det går att vända sk problemskolor till framgång. Och vi vet framgångsrecpetet – en tydlig skolledning som har en framtidsvision, besjälade lärare och skolpersonal som brinner för kunskap och eleverna, engagerade föräldrar som ges plats och välkomnas i skolan och elever som får och tar ansvar och som det ställs stora förväntningar på. Så svårt och så enkelt är det.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (11)
Jag nöter raksträckan längs Strängnäsvägen ut mot gamla Gevärsfaktoriet. Brukar springa den här sträckan fram och tillbaka för att få lite fart i benen. Passerar golfbanan, Isstadion och ICA Ekängen. Det som tidigare var Svista och landsbygd är nu centrum för flera stora lager – bla HM och Lidl. Det här är viktigt för Eskilstuna. Placeringen längs E20 och på vägen mellan Stockholm – Oslo och Göteborg gör att vi utgör en strategisk plats. Jag tror att vi framöver har en stor potential att bli ett logistikcentrum i Mälardalen. 

Vänder hemåt i makligt 6.15 min/km-tempo och undrar hur det ser ut i Odlaren om 10 år. Kanske är det vår nya stadsdel. Vi måste förbereda oss på att vi snart är den där 100.000-innevånarstaden. Hur ser Eskilstuna ut då?

Solen skiner alltjämt men stämningen indikerar att hösten är på väg in med hög och klar luft. Jag andas förnyelse och tänjer lite på stegen.

På hemmaplan
Förra helgen var ju verkligen en musikhelg för mig med besök på Way Out West-festivalen i Göteborg. Den här helgen går också i musikens tecken. Det är fjärde året som Musik vid Mälaren arrangeras av Västerås men det här året är det tillsammans med oss i Eskilstuna. Det blir bl a en konsert med sopranen Viviana Dragotta och pianisten Salvatore Spano. Det blir Puccini och Verdi. Jag lovar att det svänger bra.

Jag har också bokat upp musikalen 8 meter i Torshälla. Mina Torshällavänner har flaggat upp att det är kanonbra. Vår kommun när den är som bäst.

Ha en skön helg!

Responses

  1. Det märks att kommundirektören har rötter norr om Mälaren, i Eskilstuna är det E20 vi kallar för vägen mot Arboga/Stockholm, inte E18…

  2. Bra – rätt ska vara rätt. Jag tror att jag är förlåten efter att ha åkt E 18 och E 20 i tjugo år – varje dag.
    Ha det
    Pär E

  3. Uppmuntrande att läsa ditt inlägg om mötets betydelse. Att mötet i sig är viktigt – dessutom alldeles avgörande som värdeskapare. Viktigt – precis som du skriver – att planer och riktlinjer får anpassa sig till det som sker i mötet. Låter som en utmaning för en kommundirektör som, vad jag kan förstå, är alldeles omgiven av riktlinjer och handlingsplaner.
    I den kyrka där jag är pastor – S:t Eskilskyrkan – där är devisen ”Mötet gör skillnad!” vår utgångspunkt. Vi talar mycket om det och den roll vi som kyrka har att skapa sammanhang för människor där just mötet kan ske. Jag tror på betydelsen av sammanhang att relatera till. Ingen överlever om vi inte har sammanhang att relatera till. Här möts vi som kyrka – som ett av kommunens ideella forum – och kommunens hela verksamhet. Detta borde vi tala mer om, hur kommunen samverkar med andra sammanhang i kummunen – hur kommunen skulle kunna skapa en tradition och en plats för hur man uppmuntrar hela detta ideella sammanhang.
    Se där – nästan en liten predikan!!!!!
    Hälsningar
    Claes-göran Ydrefors, pastor i S:t Eskilskyrkan

  4. Hej Claes-Göran!
    Tack för dina rader.
    Jag blir mycket glad att du som pastor hör av dig. Kyrkan är viktig i samhällsbygget av en stad. Jag har mycket goda erfarenheter av kyrkan och dess roll och också samverkat när jag arbetat i bostadsområden i såväl Örebro som Västerås.
    Hör gärna av dig!
    Pär E


Kommentera

Kategorier

