Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 13, 2009

Veckan som gått – w 33

På jobbet
Under veckan har det stått några viktiga rekryteringar på dagordningen. Vi söker just nu en ny personaldirektör samt en ny förvaltningschef till Torshälla. Två mycket viktiga tjänster. Det känns som att det finns ett stort intresse och det tar jag som intäkt för att det är attraktivt att arbeta i Eskilstuna kommun. Kul!

Vi träffas i Sundbyholm tillsammans med representanter från Västerås. Temat är skärgårdsutveckling. Läs det en gång till – skärgård. Jag har genom åren aldrig hört orden Eskilstuna och skärgård i samma mening men det visar att det håller på att hända något. Vår kommun är också dess landsbygd och dess stränder och dess vattten och dess öar. Och det var precis det vi diskuterade – hur kan vi hitta nya samarbets- och utvecklingformer i det som är Västerås och Eskilstunas gemensamma barn – Mälaren. Visste ni att Ridö-Sundbyholmsarkipelagen är en sk ekopark och består av ca 70 öar (!). http://www.sveaskog.se/Jakt-fiske-och-friluftsliv/Besoksomraden/Ekoparker/Ekopark-Rido/

Jag måste nämna Margareta Ekström. Hon går nu vid 67 års ålder i pension och det gavs tillfälle att avtacka henne i onsdags. Men tänker någon – det slutar väl personer hela tiden i en stor organisation. Ja, så är det men det är få som arbetat 44 år i samma organisation. Kommunen blir en profil fattigare men jag gissar att nu får pensionärsrörelsen ytterligare en kraft som ställer lite krav på kommun och landsting. Läckert!

Glöm inte att Torshälla satsning på musikalen 8 meter har premiär på lördag. Enligt förhandspratet som jag hört så är det definitivt värt ett besök. Bra initiativ och bra jobbat av vår projektledare och producent Fredrik Elmgren och alla involverade. Sådana här initiativ är viktiga för en kommun som vill vara utmanande och våga.

 

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (10)
Tar mig ut på Vilstastigen som passerar Tunafors skola och Skogängen och ut mot Vilstaspåret. Vanligtvis brukar det bli ”Gröna milen” men det är som att krafterna bara räcker till lilla rundan i 6.12 min/km-tempo.

Jag älskar Vilsta. Här finns stämning, ständigt människor i rörelse, människor som grillar och alltid ett gäng löparfreak som promt skall ta sig genom Vilstaspårets berg- och dalbana. Det är inte för inte som det var här skrinnaren Tomas Gustavsson hittade urkraften och inspirationen innan sina OS-guld 1984 och 1988. Tomas bor inte längre kvar i Eskilstuna men han är för evigt inskriven i våra historieböcker och vi är stolta över honom. Tänk att jag har sprungit i samma spår som Tomas.

På hemmaplan
Mim mamma fyllde 88 år i ondags. Hon, jag och dottern passsade på att äta lunch tillsammans på Tingsgården. Något som mor, son och barnbarn aldrig tidigare kunnat göra med tanke på att jag varit 15 år i Örebro och 20 år i Västerås. Vi avslutade med ett besök i Drottningrummet, Fullmäktigesalen och mitt arbetsrum. Det var fint, men så märkvärdigt var det inte konstaterade mamma. Helt rätt, säger jag.

Helgen går i musikens tecken. Vi är ett illustert sällskap av fem kompisar som träffats i 30 år och röstat fram årets grupp, årets låt, årets CD etc. Vi tar nu tåget till Göteborg och 2-dagars Way Out West-festival. Jag skriver Bon Iver, Calexico, Grizzly Bear, Wilco, Vampire Weekend, Antony andt the Johnssons och Jenny Wilson. Jaså, säger ni precis som hustrun tittar förundrat när jag drar listan av artister. Men det här är bland det bästa man kan lyssna på just nu.

Apropå musik – som är ett av mina stora intressen – en av mina ”husgudar” ´Mink DeVille avled i veckan. En av mina kompisar Molle skickade ett You Tube-klipp med den spänstiga kommentaren ”här visar Minken stil, klass och passion som han Bruce aldrig nått upp till”.

Håll till godo med ”Spanish Stroll” om ni har 3 minuter och 30 sekunder till godo.

Responses

  1. Hej Pär! (Pelle)
    Såg dig intervjuad i lördagens GP ang vår eminenta festival Way out West. Bland alla 25 000 besökande på festivalen, så hittar de dig! Men konnässör är det en bisyssla, eller?
    Kul att även ni på Östsidan njuter av Westsidans kulturutbud. Göteborg är i år Sveriges framsida i fråga om stora evenemang och konserter. Hälsa familjen!
    Ha dé!
    Kärsti o Claes-Allan

  2. Hej Kärsti och Clae-Allan
    Journalisten tyckte nog att det var lite kul att det fanns ett sådant äldre gäng som +55 på Way Out West. Kul att ni uppmärksammade.
    Hör gärna av er på par.eriksson@eskilstuna.se
    Hälsningar
    Pär


Kommentera

Kategorier

