Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 2, 2009

Sommar summarum 2009

– Vi har inte hunnit varit i sommarstugan, säger hustrun lite anklagande. Och det är möjligt att hon har rätt. Många saker skulle hinnas med under semestern.

Och bloggandet har av naturliga skäl under några veckor varit lite nedtonat. Men här kommer en kort sammanfattning för er som inte hunnit läsa. Jag började med att publicera  Werner Aspenströms dikt ”Hypnos för människoharar”. En bra och konsekvent uppgörelse med jantelagen och istället stärkandet av tron på de egna krafterna (Sommarpärspektiv I), några bra lästips för den som vill förkovra sig – Obama, Mandela och Gandhi (II), vandringen som metafor för ledarskapet (III), visioner och längtan efter den moderna staden (IV), landsbygdens villkor (V), speedwaylaget Smederna och lärdomen att allt måste ske med ekonomiskt ansvarstagande (VI), den globala finanskrisen och att jag fann tecken på vändning vid grillen (VII) och avslutningsvis Sommarpärspektiv VIII som handlade om platser som betyder något i mitt hjärta.

Annars verkar dessa veckor inte på något avgörande sätt förändrat världen. De internationella spänningarna kvarstår i Irak ochAfghanistan. I Sverige har vi som brukligt hunnit med såväl Almedalsveckan som Pride-festivalen. Och ska vi ta rapporterna på allvar så verkar det som att svininfluensan är på väg in i vårt land.

I Eskilstuna verkar läget varit hyfsat bra. Jag har precis läst ifatt våra lokaltidningar och kommer på mig själv med att fundera på ”varför de gör på detta sättet”. Ända till jag påminns om att jag denna höst inte ska åka till Västerås utan att det är jag som är ytterst ansvarig…………………..

Ett sommar summarum 2009

Bästa sommarradio: Olle och Gud på P1 – Södermalmsprästen Olle Carlsson med gäster varje söndag

 Bästa sommarläsning: Barak Obamas ”Min far hade en dröm” och Carsten Jensens ”Vi, de drunknade”

 

 Bästa sommarmusik: Har framför mig Way Out West-festivalen i Göteborg 14-15 augusti

Bästa höjdpunkt: Att stå 3 800 m ö h granne med Mont Blanc i Chamonix

 

Bästa/värsta utskåpning: Förlust med 0-6, 1-6 mot svärsonen i tennis

 Bästa löprunda: På Öland längs havet tillsammans med min kompis Håkan

 

Bästa lärdom: Premiärtur med båt på Hjälmaren med mina vänner Robert och Lotta. Vi fick ro hem men lärde oss något.

 Bästa minne: Mötet med alla mina släktingar in the land of Ljungan

Bäst av det bästa: Barnbarnet Lilla B föddes

—————————————-

Det känns oerhört stimulerande att vara tillbaka i Stadshuset. Jag ser utmaningarna framför oss. Vi måste få ordning på ekonomin. Jag vet att det kan låta introvert och något som endast kan engagera en kommunal tjänsteman. Men jag är allvarlig – en organisation som inte har ordning på sina intäkter och kostnader blir på sikt vingklippt. Kraft och engergi får ägnas åt fel saker. Därför måste vårt budskap vara tydligt – om Eskilstuna ska utvecklas och bli den där kraftfulla och framåtsyftande kommunen vi så gärna vill vara så måste vi bygga en trygg bas att stå på.

Jag tror att jag inte kommer att applåderas för det budskapet men 2009, 2010 och 2011 är mycket viktiga år för oss där det krävs ett sjusärdeles tufft och medvetet ledar- och medarbetarskap. Vi måste klara av att ställa om, omstrukturera, lägga ned och prioritera. Det kommer att krävas ett ledarskap som vågar fatta svåra beslut. Och kom ihåg det är i motvind ett drake stiger!

Vi måste ha ordning – inte i första hand för att vara duktiga i klassen – utan för att orka med det som är vårt huvuduppdrag – att utveckla Eskilstuna.

Och just därför behöver vi sätta ljuskäglan på att  motverka arbetslösheten och stärka näringslivsklimatet, fokus på skolan och kunskapsresultaten, trygghetsfrågorna i vid mening och integrationsfrågorna. Och vi behöver förnya och utveckla vår kommunala organisation.Precis där har vi utmaningen. Precis så svårt och så utmanande är det.

Välkommen tillbaka till jobbet!

Kommentera

Kategorier

