Skrivet av: Pär Eriksson | juli 23, 2009

Sommarpärspektiv VII 2009

När jag reser genom sommarsverige söker jag tecken på att den ekonomiska krisen har lagt sig. Att det blåser en ny mer optimistisk vind.

Men det är svårfångat. Förvisso verkar det vara fullt med resenärer på Arlanda och på Öland ser jag inga tecken på att turisterna skulle vara färre. Tvärtom fylls badplatser, stugor och campingplatser och i de tillfälligt uppslagna kommerstälten trängs köphungriga människor. Så kanske ändock att vi börjar se en vändning.

Men jag tas snabbt ur min villfarelse. De stora industri- och exportföretagen redovisar katastrofsiffor i sina kvartalsrapporter. Inte alla men många av de stora bankerna likaså.

Den amerikanske riksbankschefen Ben Bernanke ser visserligen en liten ljusning men betonar också att prognoserna är osäkra och att arbetslösheten alltjämt skenar.

Vår egen finansminister Anders Borg tycker att världsekonomin börjar komma på fast mark men att förändringarna alltjämt märks utanför Europa.

Läser jag av stämningarna bland mina vänner så är det också tuffa puckar. Håkan och Håkan som arbetar på de två stora lastmaskins- och lastbilstillverkarna har 4-dagarsveckapå grund av för låg efterfrågan. Och deras bedömning är att det kommer att se ut så under hösten. 

Och hustrun som har en viss insyn berättar om fortsatt höga försörjningsstödskostnader i våra kommuner. Så också i Eskilstuna.

Så mitt sökande efter tendenser, om än ett litet litet tecken verkar gå om intet.

Men det är då jag träffar Erik. En ung Eskilstunabo som bor och arbetar i Kina. Och inte vart som helst utan i den ekonomiska hetluften i Shanghai. En stad och en region som formligen växer så att det knakar.

Men även Erik har fått känna på den globala finanskrisen med förlorat jobb som resultat under året. Men och det är därför det är så roligt att höra Erik berätta – nu har han nytt jobb och han tycker sig se att den värsta ekonomiska krisen är över.

Så där bland grilloset ute i sommarstugan så växer min optimism om att något är i görningen. Och Erik får bli bärare och symbol för att vi också här i Europa, i Sverige och i Eskilstuna, i Brunnsta förhoppningsvis snart börjar prata tillväxt och produktion. Inte bara som ett värde i sig att våra lastmaskiner efterfrågas och att människor får jobb utan också att vi i och med det får resurser till skola, vård och omsorg, kultur och offentlig välfärd. Det ekonomiska och sociala kretsloppets återhämtning.

Go for it Erik!

Kommentera

Kategorier

