Skrivet av: Pär Eriksson | juli 12, 2009

Sommarpärspektiv IV 2009

I början av året var jag med i arbetet med att sammanställa tusentalet synpunkter som kommit in från Västeråsare där de uttryckte sina drömmar och visioner om sin hemstad. Vi var en grupp på 5-6 personer och jag minns att det kändes både roligt och spännande att läsa och ta del av alla bilder av det framtida Västerås.

Efter ett tags läsande, sorterande och summerande började vi se ett mönster. Målat med grov pensel och kanske något överdrivet – Västerås skulle vara precis som de städer och orter vi besöker på vår semester. Det ska finnas restauranger och framförallt caféer, en lång aveny som Ramblan i Barcelona, ett intressant besöksmål som Eiffeltornet i Paris, en vacker kyrka som i Rom, gränder och mysiga affärer som i Gamla Stan.

Jag tänker på det här när jag besöker den franska staden Annecy på gränsen till Schweiz. En stad med en tusenårig historia, gamla byggnader som vittnar om en stad som betydde något under medeltiden, en kanal genom stadens äldre kärna som får dig att tänka på Venedig, en stor sjö fylld av båtar, surfare och badare, en levande marknad där grönsaker, kött och bröd konkurrerar med pryttlar och kläder. Det är så här det borde vara i Västerås och Eskilstuna…………

Och det är då det slår mig – längtan efter ”det andra” blir lätt en känsla av att inte duga. Vad är väl våra små och obetydliga städer i jämförelse med…….i jämförelse med……………?

Men samtidigt tänker jag när jag passerar det hundrade marknadsståndet och vackra huset – vem skulle orka dag efter dag, inte bara i juli utan också i november och mars vandra gata upp och ner och insupa den internationella och historiska atmosfären. För visst är det så att längtan efter att våra städer ska vara små Barcelona eller Annecy just ska vara längtan efter något annat, att resa till något annat, att se och uppleva något annat.

För hemma i våra städer så vill vi att det ska vara en helhet. Inte bara fina vandringsstråk, restauranger, kyrkor, caféer och konstmuséer utan också förskolor, skolor, bibliotek, äldreboenden, sjukhus, idrottsarenor, arbetsplatser, högskolor, gröna parker och orörda skogar och sjöar. Det är det Eskilstuna och Västerås vi ska bygga.

Och min erfarenhet genom livet är att längtan hem är nästan alltid starkare än längtan bort. Och kanske det ändå är så enkelt i slutändan att hemma har något som borta aldrig kan konkurrera med – min familj, mina bästa vänner, mina arbetskamrater, snart stora F och pyttelilla B. Och mitt lag, min löprunda.

Det är det som visionens själ handlar om – i Västerås Mälarstaden och Eskilstunas Fristad. Någonting som säger att vi ska vara utmanande och att våga.  Någonting som är djupare och betyder något mycket mer än turistens längtan efter ”något annat”.

 

Ha en fortsatt skön sommar!

Kommentera

Kategorier

