Skrivet av: Pär Eriksson | juli 7, 2009

Sommarperspektiv III 2009

Sitter pa ett Internetcafe som saknar svenskt tangentbord. Jag hoppas att det gar att lasa.

Jag har vandrat i fjallen i snart 30 ar. Med socialt vingklippta ungdomar, med unga missbrukare, med sonen och med nagra av mina basta vanner. Jag har alltid gillat just vandringen som foreteelse. Du ar sjalv, maste ta ansvar for dig sjalv men du tillhor samtidigt en grupp som  du ar beroende av. Du maste lara dig att leda men ocksa det svara att lata sig ledas.

Jag hittar en tjusning i varje vandring , oaktat om det ar att overvinna hojdradsla, konditionskravande, plats for meditation och ensamhet eller bara en vacker natur.  

Jag gillar metaforen med vandringens sjal – vi ska upp till toppen, en gemensam vision som drar alla at samma hall. Det finns olika vagar upp till toppen men malet ar gemensamt. Ibland gar du sist i gruppen men ibland maste du soka tatpositionen.

Befinner mig i franska alperna – Chamonix med dess valdiga topp Mont Blanc. Jag har vandrat med manga under aren – men aldrig tillsammans med hustrun. Antligen blev vi overerens – om taltet ersattes av hotell med treratters middag sa var hon positiv till att folja med. Sa har ar vi nu uppe  pa 3 842 m – ett stenkast fran Mont Blancs snoiga topp.  Och plotsligt borjar hon prata om alprhodededrom och azalea och det ar da jag forstar att jag missat nagot under mina vandringar. Och till det sa vill hon och mina resekamrater att vi morgon ska vandra men det far inte ga upp eller ner……………talamod, talamod.

Ha en fortsatt skon sommar

Responses

  1. Och nästa gång blir det Kilimanjaro? 🙂

  2. Tufft. tufft. På Kilimanjaro är det extremt tunn luft. Frågan är om det passar en person som pratar mycket.
    Ha det bra Mats.

    Pär


Kommentera

Kategorier

