Skrivet av: Pär Eriksson | juli 3, 2009

Sommarpärspektiv II 2009

Sommar innebär också läsning och här kommer några tips för den som vill vila sig från deckarna.

Jag läser parallellt två böcker om Barack Obama just nu. En av journalisten Martin Gelin – Det amerikanska löftet – där han följer Obama under två års tid från kust till kust, från små politiska möten i bostadsområden till intåget i Vita Huset.

Den andra boken är av Obama själv skriven 1995 – Min far hade en dröm – där vi får följa hans liv och uppväxt i Hawaii, Indonesien och Chicago.

 

Min idé när jag tog mig an de här två böckerna var att söka något slags  svar på vad det var som var själva essensen i Obamas framgång. Efter ett tags läsning så insåg jag att det nog inte gick att hitta den där ursprungskällan.

Ända fram till Obama beskriver sitt möte med Marty Kaufman. I en enkel mening så tyckte jag mig hitta vad jag sökte.

Obama blir som ung starkt engagerad i något som kallas Developing Communites Project. Kort beskrivet är det socialt arbete ute i de fattigaste bostadsområdena med nedslitna bostäder, hög arbetslöshet, våld, kriminalitet, droger och en växande hopplöshet. 

Marty Kaufman var Obamas chef, handledare och mentor och den som ansvarade för dessa sociala projekt. Kaufman ser Obamas engagemang men han ser också hans brist på tålamod och besvikelse av att det inte händer något, att det inte sker någon djup förändring.

Barack, säger Kaufman – du är för abstrakt, håll dig borta från det perifera, rör dig mot mittpunkten hos folk……………….

Först slår Obama bort Kaufmans råd men efter hand börjar han själv se vad som är fel. Alla som vill så väl – organisationer, politiker, kyrkor, välgörare etc fångar inte alltid människors inre drömmar. Många gånger så blir alla dessa vällovliga initiativ och utifrån-projekt inget annat än just perifera – de träffar inte mittpunkten, det centrala i människors liv och önskningar.

Jag vet inte om jag träffat rätt och jag kommer aldrig att få veta om Barack Obama skulle hålla med mig. Men min tes är att i det där lilla rådet från sin mentor, i den insikten så ligger en del av Obamas framgång. Förståelsen för att söka människors centrala mittpunkt – deras drömmar.

Jag tänker tillbaka på två andra böcker som gjort starkt intyck på mig de senaste åren. Nelson Mandelas ”Den långa vägen till frihet” och Zac O´Yeahs läsvärda bok ”Mahatma” om Gandhis liv. Dessa böcker speglar en annan tid, andra länder och delvis andra motsättningar men frågan är om vi ändock inte landar i samma slutsats – förmågan att lämna det perifera och söka människors mittpunkt.

Gandhis arbete påverkade att kolonialismens era var slut i Indien. Hans beslutsamma och kompromisslösa sätt att förhålla sig – alltid på folkets sida och alltid icke-våld vann anhängare över hela världen.

Nelson Mandelas arbete mot apartheidregimen är känd av oss alla och hans förmåga till förlåtelse för att hålla ihop Sydafrika vann också respekt över världen.

Vad det kommer att stå i historieböckerna om Barack Obama är mycket osäkert. Men ett vet vi – han vet vad som skapar framgång.  

Ha en fortsatt skön sommar!

Kommentera

Kategorier

