Skrivet av: Pär Eriksson | juni 28, 2009

Om murare, katedralbyggare och vikten av att förstå sammanhang och helhet

Jag tror att många har hört den förut men den är värd att berättas igen. Två murare står och murar en tegelvägg. På frågan vad dom gör så svarar den ene – jag murar en vägg. Den andre svarar – jag bygger en katedral.

Buskapet går inte att missa och den här lilla berättelsen fångar på två rader vad allt handlar om – förmågan att sätta in sig i själv i ett större sammanhang, att förstå helheten. Eller system- och kontextförståelse skulle sociologerna säga på sin egen organisationsprosa.

Min lärdom genom yrkeslivet harmonerar väl med de här murarna. Jag har haft jobb då jag haft svårt att se sammanhangen, jag har inte fått berättat eller förklarat för mig vad just min arbetsinsats betyder. Någon gång har jag inte ens brytt mig.

Men jag har också arbetat på arbetsplatser där berättelsen om helheten varit stark och delats av arbetslaget. Och min erfarenhet är att det är just där, precis dom arbetsplatserna som också skapat glädje och ytterst kvalitet till de vi är till för.

Tusen samtal och möten
Jag har nu haft två intensiva månader i Eskilstuna. Jag har mött över tusen personer i långa och korta samtal. Eskilstunabor, företagsledningar, Fabriksföreningen, Mälardalens Högskola och Munktell Science Park, organisationer, föreningar, politiker, chefer och medarbetare, kulturarbetare, lärare, socialsekreterare, tekniker, administratörer och sjuksköterskor.  Och jag dristar mig att summera – jag har mött oerhört många katedralbyggare.

Detta inte skrivet som något allmänt inställsamt utan en äkta känsla jag fångat i alla mina samtal. Och det katedralbygget stavas vår stad Eskilstuna.

Jag har mött så många bra människor som vill den här staden väl och jag hör samma berättelse – så till den milda grad att jag undrar om de pratat ihop sig inför att de mött kommundirektören…………..

Staden som kom igen och reste sig
Och berättelsen som berättas handlar om den stolta industristaden med flera hundra års historia men som tvingas till strukturella omställningar när våra produkter inte längre efterfrågas. En stad med hög arbetslöshet och nedgående spiral på 1970-och 1980-talen. Vi murade tegelväggar.

Men också en stad som andas förnyelse och en ny melodi som spelas i slutet av 1990-talet. Böjda ryggar och flackande blickar byts mot en stolthet över en stad som genomgår en remarkabel förändring. Den blir grönare, det blir en vackrare stadsbild, utbyggnad av komunikationer, en levande högskola, nya företagsetableringar, nya bostäder, ett aktivt musik- och kulturliv………….kort sagt ett nytt Eskilstuna. Vi började bygga en katedral.

Och jag tror att en av Eskilstunas styrkor är att många delar den här framtidsvisionen – ett Eskilstuna som vi är stolta över att bo, leva och verka i. Min egen tolkning är också att det finns ett drag av revanschlystnad hos många. Vi har varit knockade några gånger under århundradena men alltid rest oss. Så är det också i dessa globala kristider.

Arbetet för att bli fler katedralbyggare
Men vi behöver också bli fler katedralbyggare. Jag har respekt för att många tänker att det där pratet är något som chefer kan hålla sig med. Som lärare har man fokus på eleven, som undersköterska på den gamle, som renhållningsarbetare på kunden.

Och det är precis här potentialen och kraften finns. För grunden för att bli katedralbyggare är att du är en duglig och yrkesskicklig murare. En bra barnskötare, en professionell socialsekreterare, en påläst bibliotekarie, en kunnig driftingenjör – och det är precis det vi har i vår organisation. Men om vi ska ett steg till så behöver vi alla fundera på helheten och sammanhangen. Vi behöver skapa förståelse för vilken roll just jag har för att utveckla Eskilstuna. Och jag lovar er – när en sådan förståelse växer fram i arbetslaget, på just min arbetsplats så blir det så mycket roligare att gå till jobbet.

Det betyder inte för en sekund att det inte ska finnas spänningar, motsättningar, olika åsikter eller högt i tak. Tvärtom. Men alla måste bli medspelare i något som heter Eskilstuna. Min erfarenhet under snart 30 år i yrkeslivet är just att man trivs bättre och gör ett bättre arbete om vi delar och blir delaktiga i organisationens och vår uppdragsgivares syn på vart vi ska.

En modern och framåtsyftande organisation behöver diskutera de här typerna av frågor. Vrida och vända på resonemangen.

Viktiga utmaningar
Men jag ser också andra utmaningar för att vi ska bli de där katedralbyggarna. Och politiken är tydliga med sina förväntningar. Ytterligare kraft på näringslivs- och arbetsmarknadsfrågor. Vi behöver sätta skolan och utbildningen i fokus. På sikt är det vår konkurrenskraft. Vi måste intensifiera arbetet mot känslan av otrygghet och hög alkoholkonsumtion – annars vill ingen bo och arbeta här. Vi måste involvera alla Eskilstunabor – inte dela upp oss och splittra oss utifrån vart vi kommer ifrån eller våra föräldrars bakgrund – talang före bakgrund.

Och internt i kommunen så behöver vi förnya och utveckla vår organisation. Och det jobbet börjar bl a med att få ordning på vår ekonomi. Jag vill vara rak – det är inte acceptabelt att vi förbrukar mer resurser än vad våra folkvalda gett oss mandat att göra. Det är ytterst en demokratifråga. Skuldsatta kommuner blir aldrig kraftfulla. Min erfarenhet är att sådana organisationer fokuserar på fel frågor och de blir lätt stressade med fara att de fattar fel beslut. Till råga på allt så skjuts problemen på våra barn – dvs det är dom som får lösa våra ekonomiska tillkortakommanden.

Så om vi ska klara av att ställa färdigt den där katedralen så har vi ett tufft och utmanande arbete framför oss. Men samtidigt så spännande och utvecklande.

Nu ser många av oss fram mot en väl behövlig semester – men redan nu längtar jag till att det ska bli höst………………………….

Men inte släcker vi ner bloggen för det – tvärtom. Under juli möter du några sommarbetraktelser under rubriken ”Sommarpärspektiv”

Ha en skön vecka !

Kommentera

Kategorier

