Skrivet av: Pär Eriksson | juni 25, 2009

Veckan som gått – w 26

På jobbet
Sommarkänslan gör sig allt mer påmind men det har ändock varit full fart ända in i kaklet.

Jag träffar och välkomnar vår nye skolchef till Eskilstuna. Tommy Svensson är ytterligare en ”Eskilstunapojk” som vänder hemåt efter några år ute på de Sörmländska vägarna. Tommy har med sig en gedigen erfarenhet som lärare, rektor, skolledare och förvaltningschef i Strängnäs, Flen och nu senast i Nyköping. Tommy och jag är helt överens om vikten av att lyfta upp Eskilstunaskolorna i ett första läge till kommunernas topp 100-lista.

Det har varit en del avtackningar av politiker de senaste veckorna. Nu går tre tunga och erfarna politiker i pension – Jonny Lundgren, Kristina Eriksson och Siw Jansson. Jag har haft tillfället att lära känna dem nu på deras sluttamp och blir imponerad över deras erfarenhet och känsla för Eskilstuna. 150 års politisk erfarenhet lämnar över en natt. Lägg då till att två av kommunens mest erfarna förvaltningschefer lämnat sina uppdrag – Bo Svärd och Rolf Brunell. Samtidigt så skapar det utrymme för förnyelse och ny energi – en form av socialt kretslopp.

Jag hinner att vara med på kommunens bolagsstämmor. När jag nu bekantat mig mer med vår bolagsstruktur – där de största är Kommunfastigheter, Energi och Miljö samt Parken Zoo – så tycker jag att vi har ett bra upplägg. Välskötta bolag med tydliga ägardirektiv skapar mervärde för Eskilstuna. Detta skrivet med insikten att Parken har en utmaning framför sig.

Se hela bilden

 

 

 

Jag träffar våra säkerhetsansvariga Torgny Knutsson och Rosemarie Holmgren. Säkerhets- och krisarbete kan kanske låta kommunalgrått. Men det är en viktig del av en kommuns uppgifter. Dvs att säkra att vi har en genomtänkt organisation vid allvarliga  händelser. Det handlar också om hur vi försäkrar och skyddar både brukare, medarbetare och egendomar. Jag har varit med om en del stora och traumatiska krishändelser under min tid i Västerås så jag vet vilken betydelse de här frågorna har.

Jag hade en bra våravstämning med mina uppdragsgivare. Jag blir glad att det finns en tydlighet av vad de förväntar sig av mig och oss tjänstemän – utveckla Eskilstuna genom att fokusera på näringslivs-, utbildnings-, integrations- och trygghetsfrågor och viktigt – utveckla och förnya den kommunala organisationen. Kan det bli tydligare och mer utmanande?

Om jag ska tolka intentionerna i Eskilstuna så tycker jag också att det står många spännande och intressanta frågor på dagordningen de närmaste åren – nya vägsystem söder ifrån in i Eskilstuna, mötesarena, förhoppningsvis ett nytt Statt, logistikpark där väg och järnväg kan mötas, ytterligare förnyelse av stadskärnan, nya företagsetableringar och SM-guld till GUIF……………….

 

Detta skrivet i en tid då arbetslösheten alltjämt är hög och medias rubriker fylls av krisreportage. Min lärdom genom åren är att det är då det krävs politiskt mod kombinerat med klokhet och ett professionellt agerande från oss tjänstemän.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (8)
Jag springer upp mot Nyfors. Jag minns det gamla och slitna Nyfors som karaktäriserades av träkåkar. Men jag minns också 1980- och 1990-talets Nyfors som då betraktades som ett problemområde.

Idag sjunger Nyfors en ny sång. Jag vågar skriva det efter att ha pratat med studenter och några som bor och arbetar i Nyfors. Det är grönare, mer välordnat, bra service, restauranger och matställen, många människor i rörelse och ett stenkast till järnvägsstationen, centrum och Tunavallen.

Jag springer just mot mitt gamla Tunavallen. För en idrottsintresserad grabb på 1960-talet var det här en oas av lycka. Tusentals åskådare på matcherna, viktiga derbyn, serietopp i dåvarande div II och t o m en allsvensk säsong för blåtopparna.

Jag springer in mot gamla speedwayarenan på Snälltorpet. Här ligger nu moderna funkishus inbäddad i grönska. Men etanollukten finns kvar – i vart fall i mitt huvud. Tommy Jansson var dåtidens Tony Richardsson och det gör alltjämt ont i mitt hjärta när jag påminns om att Tommy dog 24 år gammal mitt i ett speedwayheat på Gubbängen. Två år tidigare hade han tagit SM-guld individuellt inför mer än 12 000 åskådare just här på Snälltorpet. Jag är tvungen att stanna upp mitt i löpsteget och samla ihop mig.

Tar mig i lagom 6.09 km-tempo upp mot Rekarneskolan. Det är en viktig skola för oss som står för viktiga gymnasieprogram – Bygg, El, Fordon och Handel men också Idrottsprogrammet. Det är här alla duktiga handbollsspelare fostrats.

Jag stannar och dricker vatten hos min kompis Roger som bor i Nyfors. Han är en av mina bästa vänner från tonårstiden. Vi svetsades samman då tjejer, fotboll och mopeder var ingredienserna i vår liv. Roger är en hängiven löpare och har alltjämt distriktsrekordet på den udda distansen 30 000 m banlöpning på 1.53. De dagar Roger inte sprungit de senaste 4o åren är lätträknade.

På hemmaplan
Hustrun pratar ny trädgård och utbyggnad av sommarstugan. Jag ser hur det glimmar av entusiasm i hennes ögon och jag klarar inte av att säga att jag är trött och längtar till semestern och en hängmatta.

Ha en bra helg när det känns som bäst – sommar och snart ledigt!

Kommentera

Kategorier

