Skrivet av: Pär Eriksson | juni 18, 2009

Veckan som gått – w 25

På jobbet
Den här veckan träffades Kommunledningsgruppen. Vi är 7 nya av totalt 19 så stämningen andas verkligen förnyelse. Vi är mitt uppe i arbetet med att skapa en högeffektiv grupp så vi ägnar en del tid åt att tydliggöra vårt uppdrag, mandat och arbetsformer. Allt  för att skapa en tydlig tjänstemannaledning för Eskilstuna kommun.

På veckans möte diskuterade vi också arbetsmarknadsläget i Eskilstuna. Vi gick också igenom det ekonomiska läget i respektive förvaltning och bolag. Det är ett understatement att säga att läget är tufft. Det är precis i det läget det behövs en tydlig och målinriktad ledning som vet vad den vill och kan stödja politiken.

Jag besöker Per Idesten och hans medabetare som ansvarar för mark- och fastighetsfrågor i kommunen. Det här är en mycket viktig funktion för en framåtsyftande kommun. Vi diskuterar tänkta framtida satsningar runt Kvicksund, Torshälla och Sundbyholm, Munktellstaden och i Odlaren. Per och jag är överens om att Eskilstuna har en oerhörd potential. Nu gäller det av vi ser den………….eller vad var det vår vision sa – vi är modiga och vågar utmana.

Lika viktig är vår miljöavdelning. Jag träffar vår miljöchef  Ulf Lindstrand och hans grupp. Det blir två timmars samhällskunskapslektion för mig.

Jag får en oerhört bra dragning över våra utmaningar och vårt läge. Allt ifrån hur vi jobbar med avlopp, behov av sanering, jordbrukets betydelse och livsmedelshantering. Det här är viktig funktion för en kommun som säger sig vilja vara i framkant.

Jag möter representanter från Mälardalens Högskolas studentkår. Vi pratade om vikten av samarbete för att utveckla samarbetet mellan studenterna och våra städer Eskilstuna och Västerås. Även på min studietid diskuterades kårobligatoriet men det är först nu som det upphör. Jag ser inga ledsna miner hos dagens kårrepresentanter men det är dock en utmaning. Hur engagera studenterna? 

Jag besöker kommunfullmäktige och deras maratonmöte som handlade om budget, inriktning och mål för 2010. För någon kanske det låter kommunalgrått men för mig är det här en högtidsstund. Kommunfullmäktige är de folkvaldas forum och för mig gestaltar det den så viktiga lokala demokratin. Ibland hör jag kritiska röster om vad den här demokratin är värd. Jag tänker så här – vad är alternativtet? Är det den med pengar och inflytande som skall bestämma, är det den som ropar högst, lobbar bäst, är det särintressena som skall avgöra, den som höjer rösten eller hotar som skall bestämma eller………?

Nu är Eskilstuna inte bara duktiga på handboll och speedway utan vi kan spela golf också. En stor eloge till vår Torhällatjej Anna Nordqvist som vann en major på LPGA-turen. Vi är stolta.

Jag har en träff med våra personalchefer. De är alltid viktiga i en stor organisation men just nu är deras roll och deras arbete extremt viktigt. De är navet kring all omställning, omstrukturering och varsel. Det är ett tufft och svårt arbete vi nu ska genomföra. Förändringarna är nödvändiga för att skapa en kommun som har ordning på ekonomin men all förändring är smärtsam och ytterst handlar det om enskilda människor. Vi får aldrig tappa det perspektivet. Därför ska alla förändringar ske ansvarsfullt och varsamt.  

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (7)
Jag springer ner mot Fors kyrka och längs ån mot Klosters kyrka i hällregn och makligt 6.15-tempo. Den här sträckan är nog en avEskilstunas vackraste. Många andra å-städer får ursäkta – men vår å är vacker. Den är inget dike genom staden utan en vacker sjö. Passerar den nya och uppfräschade Smörparken, över bron mot Klosters kyrka och in i Munktellstaden.

Här jobbade jag en gång i tiden och BM:s gamla industrilokaler är nu hotell, Folkhögskola, Munktell Science Park, idrottsarena och Konstmuséum. Och snart slår en av Eskilstunas arkitektfirmor upp dörrarna till det som kommer att vara Sveriges modernaste. Och en inte allt för vild gissning är att det snart byggs bostäder här. En stor eloge till politiker och planerare som sett potentialen i gamla BM. Det skulle också kunna vara ett stängsel med lås och skylten ”Förbjudet område” istället för en ny Munktellstad.

Springer in i det vi kallar Norr. Jag gillar den här delen av Eskilstuna. Norr är som en pendang till Fröslunda. Springer förbi gamla Rio Frukt där min mamma jobbade när jag var liten. I och med att det inte fanns någon barnomsorg så var det bara för mamma att ta med sig sonen när tiderna kolliderade. Nå, det gick ingen nöd på den lille killen i en godisaffär…..

På hemmaplan
Midsommar innebär storsamling i sommarstugan. Nu håller vi tummarna för bra väder så att den årliga sillunchen, 5-kampen och kvällsgrillningen hos våra kompisar Lotta och Robert kan genomföras.

Ha en skön midsommar!

Kommentera

Kategorier

