Skrivet av: Pär Eriksson | juni 14, 2009

Om rök ur skorstenar, tillväxt och vikten av att gå tillsammans

Jag är på besök på Volvo CE. Det känns extra högtidligt. Som många unga Eskilstunagrabbar så var också jag anställd på BM. Och så här nästan 35 år senare så kommer alla minnen upp av smutsiga, mörka och oljeluktande lokaler.

Nu möts jag av toppmoderna lokaler, fräsmaskinerna och revolversvarvarna är ersatta av modern teknik, tidsstudiemännen är ersatta av Lean production och ut kommer inte längre en röd traktor utan växellådor och transmissioner som stavas världsledande och toppkvalitét.

Men det är då det slår mig – maskinerna står stilla. Det måste vara en mardröm. Här finns modern produktionskapacitet och kunniga medarbetare men ingen som efterfrågar våra gula lastmaskiner.

Offentlig välfärd förutsätter tillväxt
Jag har min grund i humaniora, filosofi och samhällsvetenskaperna. Det är det som är min livsluft, påverkat mig och gjort mig till den jag är. Men jag är också starkt tillväxtorienterad. Jag är uppfostrad av en pappa och en stad som menade att när det kom rök ur skorstenarna så gick det bra för Eskilstuna. Det är ingen skröna utan så sa faktiskt farsan vid köksbordet. Jag minns att familjen var stolta över pappas insikt men vi förstod nog inte riktigt den fulla innebörden.

Och jag menar att han hade rätt även om det på hans 1950- och 1960-tal inte fanns något utvecklat miljötänkande. Något som vi i dagens generation nu får ta reda på. Om inte annat så dyker behovet av sanering upp i snart när varje byggprojekt vi nu vill genomföra. Det är inte för inte som långsiktig hållbar utveckling är ett av Eskilstuna kommuns strategiska mål.

Tillväxt är välfärd för mig. I mitt värdesystem så är produktion av varor, tjänster och kunskap inget annat än välfärd. För att vara tydlig – gula lastmaskiner till Kina och Ryssland skapar skola, vård, omsorg och kultur. När jag ser maskiner som står stilla ute i Brunnsta så ser jag inte bara slöseri med resurser utan jag ser också nedläggning av skolor och bibliotek. Jag ser varsel och uppsägningar.

En samhällsekonomi i recession skapar sår i det offentliga
Den här starka bilden av en avstannad industri förstärks när några av mina närmaste medarbetare som ansvarar för näringslivsfrågor och ekonomi – Eva Lilja och Tommy Malm – visar mig ett diagram om BNP-tillväxten i Sverige. Den bilden etsar sig fast i mitt hjärta och den är kompromisslös i sitt budskap – vi har en negatativ tillväxt just nu.

BNP-utvecklingen i Sverige i fasta priser – ekonomifakta.se

Har det här med oss att göra? Är inte det här snacket bara något som våra ekonomer och en kommundirektör får ägna sig åt, säger den kritiske. Om det ändå vore så väl.

Jag menar att vi alla på djupet måste förstå det internationella läget, Sveriges ekonomiska situation och hur vi har det i Eskilstuna. Det betyder inte att vi behöver vara överens eller ens dela alla nyanser i analysen. Tvärtom så tror jag att spänningar och motsättningar kan vara något gott. Men om vi inte förstår, om vi inte erkänner att det står stilla på Volvo så hamnar vi fel. Då tror vi att pratet och arbetet med att skapa ordning i Eskilstuna kommuns ekonomi är något allmänt påhitt av våra lokala politiker.

Ett företag, en organisation, en kommun, ett handbollslag eller en familj som tvingas låna till sin drift blir på sikt kraftlös. Så vinns inga framgångar, nya beställningar och affärer, nya verksamheter eller ens några SM-guld. Framgångar vinns i ansvarsfullhet.

Det växer motkrafter
För det finns också motkrafter. Jag som alltjämt kan betrakta Eskilstuna med den utomståendes ögon ser ett näringsliv och fackliga organisationer som vill något bra för Eskilstuna. Jag ser småföretagare och hantverkare som sliter tufft. Jag ser en Fabriksförening som är unik i Sverige. Först trodde jag att det här var en traditionell hundrafemtioåring som odlade minnen från en svunnen tid. Inget kan vara felaktigare. Fabriksföreningen är en levande organisation som inbjuder till samarbete och initierar projekt – allt för Eskilstunas bästa.

Jag ser en kommun som är offensiv med Eva Lilja och hennes medarbetare på vår näringslivsenhet i spetsen. Jag ser en högskola som sträcker ut handen och vill vara en aktiv part för kompetensutveckling. Det Mälardalens Högskola gör just nu är unikt i Sverige menar jag. Företag, högskola, Eskilstuna kommun och Västerås stad går samman för att övervintra krisen. Samtidigt som vi sliter med hög arbetslöshet så söker Västerås näringsliv 1000 (!) nya medarbetare. Problemet är att våra arbetslösa inte alltid motsvarar den kompetens ABB, Bombardier och Westinghouse söker på andra sidan Mälaren. Och det är där vårt projekt Framtid Industri kommer in.

Jag ser också utmaningar. Vår kommun och Arbetsförmedlingen måste komma närmare varandra. Det finns en god tradition från förra krisen på 1990-talet. Det finns kompetenta och duktiga medarbetare i våra båda organisationer. Men budskapet från mig och arbetsförmedlingens chef Bodil Ekström måste vara ännu tydligare – hand i hand, tillsammans. Vi är varandras framgångar.

Det växer en optimism mitt i det svåra
Och så är vi på väg mot slutet av vår vandring ute på Volvo. Min kinesiska vän som är med vid besöket undrar varför vi inte gör fler offentliga investeringar när det är svåra ekonomiska tider. På lite stapplande nationalekonomisk-engelska försöker jag beskriva att ekonomen John Maynard Keynes inte längre är den vi hänvisar till i Europa. Bad, bad – säger den kinesiska kollegan med ett leende.

Men mitt i avslutspresentationen berättar Volvoledningen att de investerat i nya lokaler och ny produktionskapacitet i Eskilstuna. Jag ser att det glimtar till i ledningens öga, kineserna noterar och jag ser en skola överleva och ett ålderdomshem byggas.

Tillväxt – tillväxt. Och kanske pappa ändå där upp i himlen ser sin son och tänker – det kommer nog att gå bra för vår stad även framöver. Även om det inte längre ryker ur skorstenarna så är vi ändå i produktion med våra händer och med våra hjärnor. Den klassiska industristaden tar nu ny form och utvecklas än tydligare till en kunskapsstad. Det finns någon bortom den här krisen. Och det stavas tillväxt och då är Eskilstuna där.

Ha en bra vecka!

Kommentera

Kategorier

