Skrivet av: Pär Eriksson | juni 7, 2009

Om en kvinna, Kent, konst och vikten av att förstå kulturens betydelse

När jag vandrar mellan musikscenerna under helgens 350-årsfirande så slår det mig hur viktig kulturen är för Eskilstuna. Känslan förstärks när jag går runt på den nyinvigda utställningen ”Ei saa peittää” på vårt Konstmuséum.

En stad som vill utvecklas måste förstå att kulturen är en omistlig del av en stads själ och dess människors liv. Detta är särskilt viktigt att inse i en industristad där vi kanske lite självkritiskt måste våga säga att vi inte alltid förstått kulturens betydelse och den kraft och potential den innehåller.

Dett inte skrivet som kritik eller för att ge dåligt samvete utan mer som en insikt för hur vi kan gå vidare.

Kulturens egenvärde
För jag tänker så här; kulturen i dess breda mening – musik, teater, konst, dans, litteratur, poesi – har ett egenvärde i sig. Kulturen är inget annat än ett samhälleligt och kollektivt uttryck för att vi är människor och att vi har något som binder oss samman. Kulturen är i den meningen beviset på att vi hör samman – generation efter generation, århundraden efter århundraden.

Kulturen som social livboj
Men kulturen har också en stark social funktion. Jag har arbetat med ungdomar i många år och också varit chef för skolor, fritidsgårdar och sociala verksamheter och jag vet vilken förlösande kraft kulturen kan vara. Framförallt för socialt vingklippta ungdomar som kanske känner sig utanför, udda och inte riktigt hittat sin plats. Musiken, teatern och dansen är för många en räddningsplanka och en livboj in i samhället och vuxenlivet.

Det är bl a därför Balsta Musikslott och alla våra studieförbund är så viktiga för Eskilstuna. Det är därför våra skolor som satsar på kultur blir sociala bastioner som gör avgörande avtryck i unga människors liv. Jag skulle vilja se fler av våra skolor som på djupet arbetar med kulturen som en del av lärandet. Inte något vid sidan av, som en kul happening, utan just som en del av skolans uppdrag.

Bild: Else Marie Olausson 13 år, Västra skolan Eskilstuna 1941. Ur samlingen Folket i Bilds tävling.

Min erfarenhet är också att den här förståelsen för kulturens betydelse finns tydligt i allt fler av våra verksamheter för äldre och funktionshindrade.

Kulturen som tillväxtmotor
Ny forskning pekar också på att kulturen skapar tillväxt. Den traditonella synen att kulturen är till för de redan intresserade eller de välbeställda har fått ge vika för en mer modern syn som tar sin utgångspunkt i att kulturen skapar tillväxt.

De städer och regioner som förmår utveckla olika kulturella yttringar blir också de framtida vinnarna. Det är i de städerna – där det finns musik, konst, teater och dans – det är där människor trivs. Det är där människor vill bo. Det är där företag vill etablera sig och det är där tillväxt och ekonomisk utveckling sker.

Återigen – det är särskilt viktigt för en industristad. Det är särskilt viktigt för Eskilstuna.

Musiken som uttryck för vår stads rytm och grundackord
Det är ingen tillfällighet att det är vårat Kent som i en omröstning i Eskilstuna Kuriren utses till Eskilstunas bästa ambassadörer. Alla andra kandidater får ursäkta – men det är naturligtvis helt rätt. Ingen annan har så tydligt de senaste 10-15 åren beskrivit Eskiltuna så väl och slagit an alla de motstridiga känslorna som finns kring vår stad så väl som Kent.  Det är också därför de är ”våra barn” och en del av vår stads kultur.

Av en slump springer jag på Kent-trummisen Markus Mustonen i folkvimlet. Jag passar på att gratulera till utnämningen och jag tror att han fångar vad det handlar om;
– Jag har ibland svårt för den här stan´och alla de minnen den ger mig men samtidigt så älskar jag den. Det går inte att förhålla sig passiv till Eskilstuna, säger Markus.

……..samtidigt så älskar jag staden. Precis i den meningen ligger kraften och det är där vi har framtidspotentialen.

Det där vackra ljudet som finns inne i Eskilstunas hjärta
Jag vet inte om ni var med på 350-års jubiléets invigning. Men New Eskil Big Band framförde ett underbart intro för slagverk. Genom att spinna på smedernas klangfulla hammrande hämtade de det där ljudet som Eskilstuna bär på inombords i sitt hjärta. Att de sedan avslutade med en eldgnistrande slipmaskin gjorde bara det hela ännu bättre.

Jag tänker också på hur Kent låter – den där underbara pumpande ljudmattan som får mig att tänka på U2. Jag hör under helgens musikfest att lillebröderna i Yvonne börjar låta lika ”tighta”. Och jag tänker – det är bara i Eskiltuna man kan låta så här. Ursäkta Linköping, Uppsala, Örebro, Västerås och Stockholm – det är bara i Eskiltuna man kan låta som Kent och Yvonne. Det där tunga men samtidigt så hoppingivande och kraftfulla.

Vi måste gå tillsammans
Om vi ska ta vår stad framåt – från vår stolta industritradition till mer av själen i en kunskapsstad så räcker det inte med innovativa företag, en bra högskola, en levande och vacker stadskärna eller ens en modern kommunal organisation utan det krävs också en offensiv kultur som binder ihop oss, som blir det där sociala och ekonomiska kittet för oss. Symbolen för den där kraften som gör att Eskilstuna också firar sin 400- och 500-års dag i framtiden.

För att ta de här stegen behöver vi gå tillsammans. Motsättningar och spänningar skall finnas men grundspelet måste vara tillsammans. Kulturarbetare, föreningar, företag, institutioner och det offentliga. Det är precis där vi har nyckeln.

Och samtidigt måste vi våga aveckla, lägga ner och säga adjö. Det finns alltid en fara att vi vill hålla fast vid det som varit och hårdnackat försvara allt det gamla, det som varit bra men som nu levt ut sin kraft. Vi skall vara aktsamma när vi gör förändringar men vi måste våga annars kommer vi inte framåt. Så ibland måste vi avveckla en institituion eller apropå vad som nu är aktuellt i Eskilstuna – bibliotek. Just för att orka gå framåt. Så tufft och så utmanande är det.

Vi kanske inte kan vara bäst i allt – men jag skulle vilja se en stad där musiken utvecklas ytterligare. Kent måste få nya småsyskon som bär Eskiltuna vidare. Teatern och dansen har potential. Konsten behöver få en ännu tydligare profil. Satsningen på Konstmuséet och Lokomotivet i Munktellstaden är genialisk och kan om vi går tillsammans bli den där magneten som drar till sig andra musik-, konst- och kulturinstitutioner. Vi har bara sett början av något nytt och det stavas den stolta Fristaden Eskilstuna.

Jag hörde kommunstyrelsens ordförande Hans Ekström benämna Eskilstuna som hon i sitt invigningstal i samband med 350-årsjubiléet. Jag vet inte vad språkvårdarna säger – men jag tror att han har rätt.

Hon – kvinnan – våran Fristad.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. ”Det finns alltid en fara att vi vill hålla fast vid det som varit och hårdnackat försvara allt det gamla, det som varit bra men som nu levt ut sin kraft. ”
    Jag bara undrar om du anser att de bibliotek som vi nu är på väg att avveckla har levt ut sin kraft, och i så fall på vilket sätt.

  2. Hej Inger!
    Bra fråga. Det vore förmätet av mig att efter fyra veckor i Eskilstuna ha några säkra ståndpunkter i just biblioteksfrågan. Jag tog det som exempel eftersom jag vet att det är uppe till beslut.

    Låt mig ändå säga att jag är en stor tillskyndare av bildning och bibliotekens betydelse. Detta till trots så har jag i Västerås varit med om att lägga ner områdesbibliotek och tycker att det var rätt. Det var tufft men samtidigt så stärkte det livskraften för helheten och de bibliotek vi valde att satsa på.

    Jag har liknande erfarenheter då det gäller skolor. Vi måste alltid utgå ifrån vad vi har råd med, hur ser behoven/efterfrågan ut, hur prioriterar och kraftsamlar vi.

    Vänliga hälsningar
    Pär E

  3. Hej Pär!
    Det glädjer mig att du inser bibliotekens betydelse. Välkommen att använda oss.
    Men jag har en ytterligare fråga; Hur kan nedläggning av fyra biblioteksfilialer, varav två ligger långt från något annat bibliotek, stärka helheten?
    undrar Inger Holmberg, bibliotekarie på Stadsbiblioteket.

  4. Hej igen Inger!

    Nedläggningen av områdesbibliotek i Västerås ledde till att vi kunde satsa på Stadsbiblioteket, göra det ännu bättre plus att vi kunde behålla några av filialerna. Alternativet hade varit att alla biblioteken hade dragit ner och blivit ”halvbra”.

    Min erfarenhet genom yrkeslivet är att det vi kallar ”osthyveln” sällan är bra.

    Jag tror jag förstår din frustration – samtidigt är jag mycket orolig att vi med stora låneskulder i Eskilstuna kommun bara skjuter våra problem framför oss. Just nu ökar våra lån och resultatet blir att det är framtida generation som skall betala.

    Min erfarenhet är också att när vi inte har ordning på ekonomin så blir fokus på fel saker. Allt för många personalmöten, kraft och energi ägnas åt ekonomi istället för utveckling.

    Det är först när vi har en välskött ekonomi som vi kan gå framåt.

    Jag gillar ditt engagemang och våra synpunkter och åsikter måste få brytas och värderas.

    Vänliga hälsningar

    Pär E

  5. Tyvärr ska ‘Fröslunda Bibliotek stänga för sommaren nästa vecka. Vi har arbetat 45 timmar per vecka under terminerna för att vara effektiva och livaktiga. Det hade annars varit intressant
    om Du kommit på besök till detta livaktiga bibliotek.
    Om Du tycker det är modigt att sätta demokratin ur spel och använda ord som tillgänglighet när man raserar och att tro att integration kan uppnås i en gammal tvätt som ska ersätta Lagersbergs bibliotek.
    Vi har undvikit att ställa verksamheter mot varandra men nu har vi en undran:
    Vilka verksamheter har klarat sig bra respektive dåligt?
    Konstmuseet – chefen är en stark man = Ingen besparing
    Stasmuseet: ingen chef = stor besparing
    Biblioteket :ingen chef = stor besparing
    Musikskolan: ny kvinnlig chef = ganska stor besparing?
    Samband? Orsak?Verkan?


Kommentera

Kategorier

