Skrivet av: Pär Eriksson | maj 24, 2009

Om barn, ungdomar och gator och vikten av att förstå stadens kretslopp

Oaktat om jag arbetat i Örebro, Västerås eller som nu i Eskilstuna så har jag mött en stark känsla för våra barn- och ungdomsverksamheter. Jag blir glad över det och jag känner mig stolt över att leva i ett land som så konsekvent sätter våra unga i fokus.

Och jag tror filosofin är enkel – om vi satsar på barn och ungdomar så får vi ett bättre samhälle. Barn blir vuxna och sedan föräldrar och medborgare som i sin tur satsar på barn. Ett slags socialt kretslopp.

Men jag tror också att vi måste våga rannsaka oss. Under åren tycker jag mig ha sett en tendens där vi driver barnen framför oss. I vår iver att stå upp för de unga så blir vi ensidiga och ibland blinda för helheten.

När Eskilstuna kommun nu står inför ett stort behov av omställning i kölvattnet av den globala finanskrisen men också på grund av demografiska förändringar så ställer vi barnen mot vikten av att t ex ha ordning på ekonomin.

Jag ser det dagligen i media och jag hör rösterna i såväl Stadshuset som i våra verksamheter. ”Rör inte vår verksamhet – inga förändringar här” – och argumenten hämtas nästan alltid ur den ädla motiveringen att just den här förändringen försämrar för barnen.

Under våren har vi kunnat följa diskussionen om nedläggning av skolor och förra veckan handlade det om biblioteken och föreningsbidragen.

Missförstå mig rätt – jag tycker att det är bra att det finns en spänst i diskussionen. Viktiga frågor och förändringar ska upp till ytan. Och varje känsla från brukare och medarbetare att de inte käner sig delaktiga måste vi ta på allvar.

Att ta ansvar för helheten
Men låt mig ändock vara lite utmanande och jag hoppas att läsaren orkar med det; 
Jag har ännu inte hört någon eller i vart fall få som i samtalet höjer rösten och säger;
– Vi måste ha ordning på ekonomin, vi kan inte låna och skjuta den framtida skulden på våra barn. Just därför måste vi våga prioritera, lägga ned och ställa om. För våra barns skull.

Min erfarenhet genom åren är att den som argumenterar så blir lätt betraktad som lite udda och grå.

Låt mig vara rak – Eskilstuna kommun har en i mina ögon stor låneskuld. Det är möjligt att alla inte håller med mig.  Men i min värld, i mitt värderingssystem så hotar det den framtida välfärden och förmågan att bygga en bra stad.

Jag är ”fostrad” och kommer från en kommun som har noll i skuld. Det betyder att den kommunen ”slipper” betala räntor och amorteringar. Och framför allt slipper den organisationen ägna timmar och dagar och sin energi till att prata ekonomi på chefsträffar och arbetsplatsmöten. En organisation som har ordning på torpet kan istället fokusera på utveckling. Tro mig! Och det är dit vi ska.

Skola, vård och omsorg o-c-h gator
En annan vanlig synpunkt – och jag kan trösta läsaren med att det nog inte bara gäller Örebro, Västerås och Eskilstuna utan alla kommuner – är att vi inte borde satsa på vägar, rondeller, parker etc.

Som om en ful stad vore ett tecken på att vi prioriterade barnen. Jag tror precis tvärtom – en vacker estetiskt tilltalande stad med vackra gator, funktionellt vägnät, blomstrande parker och rondeller skapar en positiv atmosfär. Vackra bostäder, ett rikt kulturliv, bra idrottsarenor med framgångsrika lag skapar stolthet och drar till sig nya innevånare och företag och……………..och det skapar utrymme för mer resurser till barn och ungdomar. Ett slags stadens kretslopp. 

Så varje gång vi hör argumentet om att vi inte borde lägga pengar på gator, vägar, bostäder och parker – lyssna då noga på de kloka synpunkterna men håll alltid i minnet att en stad byggs utifrån en helhet.

Firande och fest stärker självkänslan
Jag har också förstått under mina första veckor att några rynkar på näsan för att vi lägger pengar på att fira Eskilstunas 350-årsjubiléum. De resurserna borde istället läggas på barnen, säger några med ärliga och goda intentioner.

Jag tänker så här – vad kul att bo i en kommun som så envetet vill skapa glädje och trivsel. En fest som verkligen riktar sig till alla och som är gratis. Jag hör lite avundsjuka röster när jag pratar med mina gamla arbetskamrater i Västerås och Örebro och med mina nya kollegor i Flen och Nyköping.

Det är inte lätt att bygga en stad. Jag känner att Eskilstuna håller på att omformas från den där klassiska men traditionella industristaden till något nytt. Och i den kommunen  måste vi ha ett välskött fögderi – just därför är ekonomin så viktig.

I den staden måste vi våga satsa på barnen och gatorna. Detta utan att för en sekund hålla tillbaka debatten och diskussionen. Den ska vara frejdig och ha högt i tak.

Men framför allt börjar stoltheten och byggandet av den moderna staden med den djupa insikten att vi måste gå tillsammans. Konfrontation, slitningar och motsättningar har sin plats men det behövs också en arena där vi ser oss som ett Eskilstuna. Och att vi i grunden vill leva, bo och verka i en stad som känns modern och har en framtid. För mig är det att sätta barnen och ungdomarna i fokus. Det är det som är livets kretslopp.

Ha en riktigt bra vecka!

Responses

  1. Blir riktigt glad av att läsa din blogg och hoppfull om att det arbete som bedrivits under många år bland många medarbetare i olika delar av kommmunen för att tillämpa ett hälsofrämjande perspektiv ska kunna växa sig starkare med dig som kommundirektör. Tackar för och tog tillvara ditt tips om att besöka Fredrik Douglas Academy i Harlem i samband med min semester där 14 – 24 maj. Fick träffa rektor Mrs Hall och guidades runt av senior eleven Ían, utan att vi i förväg hade bokat in besöket! Missade tyvärr ditt besök i Torshälla pga av min semester, men får kanske chansen fler gånger.
    Karin Engstad

  2. Hej Karin!
    Kanon – vilket initiativ. Rakt in i Harlem och knacka på dörren.
    Lorraine Monroes ”Våga leda skolan” (Natur och Kultur) är värd att läsas.
    Ha det bra i Torshälla.


Kommentera

Kategorier

