Skrivet av: Pär Eriksson | maj 20, 2009

Veckan som gått – w 21

Veckan som gått
Jag var inbjuden till Stockholm som ”inspelare” på ett seminarium som handlade om vad som krävs av det kommunala ledarskapet i framtiden. Många förknippar mig med rätta med Västerås men jag kände mig också stolt över att få representera Eskilstuna utanför kommungränsen.

I veckan träffade jag också de övriga kommuncheferna från Sörmland. Eskilstuna har haft en tydlig riktning att vi vänder vårt ansikte mot Stockholm. Det är klokt och det vore ”stolpe ut” att inte bygga på att vi ligger i en expansiv Mälarregion dryga 10 mil från vår huvudstad. Det är också viktigt att förstå att Västerås i någon mening är vår tvillingstad. Vi har både en historia och en framtid tillsammans.

Men – och det här är viktigt – Eskilstuna är Sörmlands största kommun. Framgång eller motgång för t ex Strängnäs, Katrineholm eller Nyköping påverkar också oss. Vi är en del av en helhet, en stad är ett levande system.

Jag småskrattar lite för mig själv. Det börjar bli verklighet nu. Känslan av den fina avtackningen i Västerås och det positiva mottagandet i Eskilstuna klingar nu av och övergår än tydligare i ”verkstad”. Vi pratar företagsetableringar, kollektivtrafiklag, samordning av varsel, effektiviseringar inom vård och omsorg, IT-satsningar i skolan, vägsatsningar, samarbete fack – arbetsgivare, miljöfrågor, bolagsstyrning, 350-års jubiléet etc

Den här paletten av frågor visar också den kommunala bredden. Det visar vilken unik och viktig sammanslutning en kommun är.

Jag besöker Torshälla. Det blir lätt Eskilstuna – Eskilstuna. Bara så att ni vet var ni har mig – Torshälla är Eskilstuna och Eskilstuna är Torshälla. Det är två syskon i samma familj. Kanske plats för en liten konkurrens men i grunden kärlek och respekt.

Jag tycker om Torshälla. För mig symboliserar samhället både kultur och tradition men också arbete och produktion. Torshälla har potential och vem vet – i ett framtidsscenario så kanske det är vid Mälaren vår nya stad ligger. Och visst är det så att Kent kommer från Torshälla……………….

Jag har en mycket bra eftermiddag tillsammans med vår räddningschef Ove Thörn. Ove går runt med mig på Sveriges modernaste brandstation. Jag möter inte bara en modern arbetsmiljö utan också bra och engagerade brandmän. Jag möter medarbetare som arbetat länge i Räddningstjänsten och är på väg mot pension men jag möter också en ung kvinnlig elev som är på väg att söka jobb hos oss.

Räddningstjänsten är viktig för en stad. Vi är också en del av visionen om den stolta staden, poängterar Ove.

Ove har snart arbetat i 30 år i Eskilstuna och – det är viktigt – vi har en Räddningschef som känner stolthet över sitt jobb och sin stad.

Jag har skrivit det förr – det är en ynnest att få möta så många nya människor. En del möten är lite unika. Som t ex när jag av en slump springer på Heikki Kiviaho i Stadshuset. Now we´re talkin´.

Kiviaho är den legendariske basisten i Sator som också spelat med Whale, Thåström och Lisa Miskovski. Och om jag minns rätt har Heikki även producerat Kent. Vi utbyter några korta ord och helt plötsligt känner jag att Eskilstuna och Stadshuset överraskar.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på
Fortsätter mitt löpande genom Eskilstuna. Har en favoritrunda som jag kallar Å-rundan. Bort mot Vilsta – över broarna och längs ån, upp i Snopptorp längs å-kanten, över Stålforsbron och längs ån mot gamla Konstmuséet och runt Fors kyrka.

Jag har alltid gillat Vilsta. Det är en ovärderlig oas. Där badade man som liten, var på musikfestivaler som tonåring och idrottade som lite äldre. Och hustrun har genom åren varit flitig ryttarinna i Vilstas ridhus. Vilstaspåret är dessutom Eskilstunas bästa plats för energipåfyllnad.

Och så detta Snopptorp med sitt lustiga namn. En klassisk del av Eskilstuna som andas 1950-tal men ändå lever upp till dagens krav. Vad fint Eskilstuna är, tänker jag när jag försöker ta ut stegen i något som känns som 6.20-tempo.

På hemmaplan
Veckan är något kortare och om vädret blir bra så väntar sommarstugan och vila. Dags att smälta de första intrycken av mina första veckor i Eskilstuna. Och jag vet redan vad jag kommer att säga min familj och kompisar när de frågar hur jag har det.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

