Skrivet av: Pär Eriksson | maj 7, 2009

Veckan som gått – w 19

På jobbet
Jag har bara jobbat fem dagar i Eskilstuna men ändå känns det som att jag alltid har varit här. Svaret ligger naturligtvis i att jag diskuterar frågor och agerar i en miljö som jag känner mig hemma i.

Och samtidigt så är allt nytt. Nya människor, nya frågor och nya sammanhang. Det är en ynnest att några gånger i livet få möjligheten att byta arbetsplats och uppdrag. Jag gjorde det senast 1990 när jag flyttade från Örebro och började i Västerås och det är samma positiva känsla som kommer över mig nu.

Veckan har varit full av många träffar med politiker och blivande nära kollegor. Som många andra kommuner sliter även Eskilstuna med det ekonomiska läget. Alla nämnd- och bolagsordförande tillsammans med de olika tjänstemannaledningarna träffades för att få upp en gemensam bild av vårt läge. Det är ett tufft 2009-2011 som förmedlades samtidigt som jag stärktes av den beslutsamhet som visades av att agera som en samlad ledning.

Jag önskade att alla Eskilstunabor och medarbetare hade fått vara med och lyssna och höra på den genuina vilja som finns från såväl politiker som chefer att ta ansvar för det svåra läget. Långt ifrån den bild som ibland förmedlas i media om makthavare som inget förstår.

Lite kul är det att Eskilstuna gjort ett analysarbete där man jämfört våra kostnader med proAros. Jag hör att det finns en nyfikenhet på ”detta proAros”. Jag blir lite stolt i mitt Västeråshjärta.

I torsdags samlades ca 250 kommunala chefer till en halvdag kring temat ”hur leda i en tuff tid”. Jag tycker att det var en mycket bra eftermiddag och det kändes naturligtvis extra kul för mig att få träffa alla våra chefer och personligen handhälsa på alla. Min erfarenhet genom åren är att en kommuns framgång i mycket avgörs av dess lokala och nära chefers förmåga att skapa förtroende bland brukare och medarbetare.

Mitt Eskilstuna
Jag tar min vanliga löprunda i Odlaren och njuter av att skogen finns kvar granne med det nya Odlaren. För det här är ett område i kraftig utveckling. På 1960-talet låg här några få hus och idag är det ett levande och attraktivt villaområde. Den gamla Sjuksköterskeskolan har blivit grundskola och på min gamla tennisbana bygger vi nu en ny modern förskola. Precis så ska det vara. Det är ett tecken på att ett nytt Eskilstuna växer fram.

webbkameror.se/byggkameror/peab/index.php

På hemmaplan
Helgens höjdpunkt är naturligtvis GUIFs finalmatch i Globen. Röda tröjan på och in i Röda Havet.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Pär!
    Jag lyssnade till dig igår, torsdag, på chefssamlingen. Du berättade om en skola i New York som gått igenom ett fantastiskt förändringsarbete. Jag vill veta mera om skolan och det arbetet, men kommer inte ihåg skolans namn. Vad heter den?
    Undrar Monica Olsson

  2. Jättebra dag torsdag!
    Kul att du länkar till Peabs bilder på förskolebyggen. Du kan också länka till våra sidor om utbyggnaden:
    http://eskilstuna.se/edit/Default.aspx
    (eskilstuna.se/skola – Förskola – Här bygger v)

  3. Tack för en givande och inspirerande eftermiddag med ett innehåll som bådar gott för framtiden. Vi behöver en positiv ansats och ett resultatinriktat och lösningsfokuserat synsätt för att göra ett så bra jobb som möjligt för Eskilstunabornas bästa.

  4. Hej Monica!

    Skolan heter Fredrick Douglass Academy och ligger i Harlem, New York. Det finns en bok av rektorn Lorraine Monroe som heter ”Våga leda i skolan” (Natur och Kultur).
    Men erfarenheter finns även i Eskilstuna. Lagersbergsskolan är starkt infulerad av Monroe – så ta gärna kontakt med dom.
    Hälsningar

    Pär E


Kommentera

Kategorier

