Skrivet av: Pär Eriksson | maj 5, 2009

Pärspektiv – kärleken till ett lag

Det är alltid svårt att uttrycka vad det är som gör att man älskar ett lag. För den oinvigde så blir det obegripligt. Men låt mig ändock försöka;

Jag har ”hängt i Sporthallen” sedan jag var 11 år. Jag har stått där som liten knattte och sett dom allihop – Stockenberg, Nappe Kärrström, Nocke, Tåten och Garvis. Som mer jämnårig var man avundsjuk på Bobban och Mats-Ola och att man själv inte platsade utan fick nöja sig med spel i Citys B-lag. Och nu sitter man där och ser dom som kunde vara ens söner.

Jag tror att klubbkänsla handlar om att laget påminner dig om vem du varit och om det liv du lever. Så när GUIF nu otippade tar sig till en avgörande finalmatch så är det jag själv som är i final. Nästan 50 års slit i Sporthallen ska i bästa fall krönas med ett SM-guld. Det är så stort att jag knappt kan stava till det. Och ändå går det inte att förklara.

Varje stad som vill utvecklas och känna framtidsoptimism måste kunna hänga upp sin berättelse på framgångar. Må vara små och vardagliga och kanske de inte ens betyder något på djupet. Men för oss Eskilstunabor så är det här stort. Just därför att vi också påminns om att vi är bra – ja till och med bäst – i vart fall i handboll. Det kanske kan kallas dumhet men för mig handlar det om stotlhet. Stolthet över sitt lag, sin hemstad.

Och mitt i skrivandet så ringer svärsonen och berättar att han har 2 biljetter till lördagens final i Globen. Han drar lite på vem som ska få ynnesten att följa med honom. Och jag vet hans svar……………..

Responses

  1. Välkommen till din hemstad och lycka till med ditt uppdrag som kommundirektör.
    Ja, nu håller vi tummarna att Guif tar Guld i Globen.


Kommentera

Kategorier

