Skrivet av: Pär Eriksson | april 30, 2009

Veckan som gått – w 18

På jobbet
Det här var sista veckan som handlade om både Västerås och Eskilstuna. 

Jag har smygstartat lite i Eskilstuna och bl a fick jag en bra ”briefing” av vår närlingslivschef Eva Lilja och infrastrukturstrateg Lennart Nilsson om vilka frågor som är viktigast för Eskilstuna. Jag känner igen många av grundfrågorna från Västerås – Mälarregionens betydelse och en kommuns beroende av ett väl fungerande vägnät, transportsystem, tåg och flyg.

Det som blir min utmaning är också att lära känna Sörmland. Av naturliga skäl så har mitt ansikte varit vänt mot Västerås. Eskilstuna är en del av Sörmland och också dess största stad – det förpliktar.

Samtidigt så är relationen mellan Västerås och Eskilstuna starka. I någon mening är vi tvillingstäder som bär på samma historia och framtidsdrömmar. Västerås stadsdirektör Monica Ericsson och jag har kopplat armkrok och har en ambition att hjälpas åt att stärka våra städers relationer. Om inte annat så har vi några barn tillsammans – Mälardalens Högskola och inte minst arbetsmarknads- och infrastrukturfrågor. 

Det är också påtagligt att Eskilstuna är Stockholmsinriktat. Jag känner det i mina samtal med såväl politiker som tjänstemän och Eskilstunabor. Jag tror att det är rätt tänkt. En fördel vi har i Eskilstuna är att vi finns ca 10 mil från vår huvudstad. Hela södra stråket av Mälaren med Eskilstuna, Strängnäs, Mariefred och Södertälje har en stark framtidspotential. Det är där människor vill bo, det är där jobben finns.

Jag satte definitivt punkt i Västerås under veckan. Vi är fyra chefer i proAros ledning som nu slutar nästan samtidigt. Vi ägnade en halvdag åt att tillsammans med hela ledningen summera våra erfarenheter och också skicka med några handfasta råd till varandra.

Det var påtagligt att vi alla fyra var väldigt stolta över att ha arbetat i proAros och Västerås och vi såg alla att organisationen hade ett modernt upplägg och framför allt att proAros som den kommunala organisationen klarat av att möta den ökade konkurrensen från friskolor och privata vårdföretag.

proAros – Västerås stads utförarorganisation – med Sveriges bästa vision.

I media
Våra lokala media i såväl Eskilstuna som Västerås har belyst den ökade alkoholkonsumtionen – både bland vuxna och ungdomar. Det blev också en bra förebyggande signal inför Valborgsfirandet.

Radioprogrammet ”Kaliber” har också haft bra reportage om alkoholens betydelse för brott, våld, misshandel, mord etc. (klicka vidare)

Min bedömning är att det håller på att ske ett uppvaknade – jag höll på att skriva tillnyktrande – när det gäller synen på den liberala alkoholpolitiken.

1980- och 1990-talens uppgörelse med det som uppfattades som förmynderi kombinerat med en längtan efter att få vara mer kontinentala har haft sitt pris i form av en 30% ökning av alkoholkonsumtionen från 1995 fram till 2006. Den som tror att den ökningen bara bestått av mysigt vindrickande i parker och bersåer eller trevliga kvällsbesök på uteserveringar blir besviken.

En del av den ökade alkoholkonsumtionens konsekvenser består av ungdomsfylla, spyor, skadegörelse, misshandel, splittrade familjer och barn som farit illa. Vi måste våga se det också.

Det är bra att Sverige kommer att lyfta den här frågan i höst i samband med ordförandeskapet i EU. Ytterst handlar det om våra liv och vårt samhälle.

På hemmaplan
Jag har köpt en ny cykel. Senast jag cyklade till jobbet var i mitten på 1980-talet. När jag nu tog min första cykeltur till det nya jobbet så fick jag nästan tårar i mina ögon av lycka. Jag såg en ny stad, en ny miljö.

Har ni noterat hur vackert det är ute? Det är precis den här underbara tiden med skirande grönska där livet påminner oss om att något är i görningen. Ett löfte om framtiden. Våra rondeller och infartsleder är vackra med sina rosablommande träd. Det är också en del av en stads kännetecken.

Ha en riktigt bra helg!

Responses

  1. Armkrok går också Teknikcollege Mälardalen! Vi ser fram mot draghjälpen från dig och Monica Ericsson. Hoppas på ett möte med dig i närtid då vi vill diskutera skolans IT strategi och få presentera Årets Teknikskola 2009.

  2. Helt rätt Peter. Eskilstuna och Västerås har ett Teknikcollege tillsammans. Såväl Rinman som Wenströmska och ABB-gymnasiet är oerhört viktiga för våra städers utveckling.
    Kör på!
    Pär E


Kommentera

Kategorier

