Skrivet av: Pär Eriksson | april 23, 2009

Veckan som gått – w 17

På jobbet
Sista dagarna i Västerås och det är verkligen en symbolisk övergångsvecka. Är med på en träff på förmiddagen med politikerna i Västerås och diskuterar det allvarliga ekonomiska läget.

Tar mig snabbt över Mälaren till Eskilstuna på eftermiddagen och deltar i ett möte om – just det – det allvarliga ekonomiska läget.

Den märkliga övergångsveckan karaktäriseras också av två typer av samtal och möten med människor. I Västerås sägs det hej då och tack och i Eskilstuna skakas det hand och välkommnas. Det känns som att jag pryar som schizofren.

Efter nästan 20 år i Västerås så är det naturligtvis en speciell känsla att komma hem till hemstaden. Det känns helt rätt – och samtidigt så känns det som att lämna någon man älskar när jag nu gör mina sista dagar i Västerås.

Om jag skulle skriva ett avskedsbrev utan att bli för patetisk så skulle jag kanske formulera det så här;

”Jag kom till dig en vacker höstdag 1990 och inte hade jag då tänkt att vi skulle bli ett par i 19 år. För så blev det. Det är en kärlek som varit ömsesidig.

Vasteras11_vt.jpg image by sim1travels

Du har gett mig möjlighet att utvecklas. Du vågade ge mig chansen trots att jag var ett oprövat kort. Det vittnar om att du inte är så planerings- och ingenjörsmässig som dom säger att du är. Tvärtom vittnar det om mod och att du vågar.

Och tänk vad mycket som hänt under våra år tillsammans – Berlinmurens fall, EU-medlemsskap, Estonia, Tsunamin och 11 september. Miljö- och finanskriser, krig och fred.

Och alla dessa frågor vi pratat om när vi varit förtrogna med varandra – IT, ekonomi och kvalitet, utveckling och innovation.

Och glöm inte att jag alltid har älskat dina barn. Även de där lite bråkiga. De är med dom jag vuxit som människa och fått prövt mina vingar.

Och visst kommer jag att sakna våra romantiska kvällar vid Mälarens strand. Det är oförglömliga minnen som jag alltid kommer att bära med mig.

Men kanske ändå i slutändan så är det alla dina vänner jag kommer att sakna mest. Alla dessa betydelsefulla relationer som också blev mina.

När vi nu skiljs som bästa vänner så önskar jag dig allt gott. Och kanske vi ändå kommer att träffas eftersom jag förstått att min nya relation och du känner varandra.

Min nya partner säger att jag yrar i sömnen och alltjämt nämner ditt namn. Och när jag märker att hon inte blir arg så brister jag ut i sången – Det är väl det som kallas kärlek!

Tack för allt Västerås!

Jag önskar dig allt gott!

Pär E

I media
I såväl VLT som Eskilstuna Kuriren och Folket handlar det om föräldraprotester mot föreslagna skolnedläggelser. Jag tror att det ser ut så här i snart när varje kommun i Sverige. Jag har stor respekt för föräldrarnas reaktioner och samtidigt måste alla förstå att det är tre vindar som blåser samtidigt – samhällsekonomin med försämrade skatteintäkter, fler friskoleetableringar och minskat antal elever.

Om man på djupet inte förstår att dessa vindar blåser så blir politiker och skolledningars förslag obegripliga. Där har vi i ledningen tillsammans med medarbetare och de fackliga organisationerna ett stor uppgift. Att begripliggöra, att skapa förståelse.

Volvo CE i Eskilstuna varslar ytterligare 50 medarbetare. Mycket tufft, mycket tufft.

Jag noterar att Teknikföretagen utsett vår gymnasieskola Rinman till Årets Tekniktubildning. Det är sådana här nyheter som är viktiga. Mitt i krisen så blåser det – om än alltjämt lite svag – en liten vind som stavas framtid och optimism. Den kommunala skolan när den är som bäst.

På hemmaplan
Är i Kvicksund och tittar på när barnbarnet spelar fotboll. Eskilstunalaget möter Dingtuna och jag hamnar återigen i det där schizofrena tillståndet – vilket är ”mitt lag”. Jag bestämmer mig för att hoppas på oavgjort. Åtminstone den här gången.

Eskilstunas stolthet GUIF överraskar. Slog guldfavoriterna Sävehov i en röd kokande Sporthall. Om det är något jag lärt mig i Västerås så är det idrottens betydelse för att skapa stolthet och ett kitt för en stad. Det nya och unga GUIF symboliserar också ett nytt Eskilstuna. Att vi vågar och att vi är modiga. För i onsdags så var det våra ”småknattar” som styrde och ställde.

 

Ha en riktigt bra helg!

Responses

  1. Hej Pär!
    Välkommen hem till Eskilstuna.
    Hoppas du kan närvara på utnämningen av Bästa Teknikskolan 2009 på Rinmangymnasiet måndag den 27 april klockan 11.00 i hörsalen. Vi laddar för en bra presskonferens och hoppas se dig bland gästerna. Flera representanter från näringslivet, politiken och vi tjänstemän kommer.
    Lunch på Restaurang Rinman så klart.
    //Peter Lindvall rektor
    Rinmangymnasiet Teknikcollege Mälardalen


Kommentera

Kategorier

