Skrivet av: Pär Eriksson | april 16, 2009

Veckan som gått – w 16

På jobbet
En gäng spanare från proAros har varit i Nebraska, Usa och besökt några av de skolor som ligger i världsklass vad gäller att utveckla nytt pedagogiskt tänkande med stöd av IT. Jag hade tillfället att höra deras berättelse om vad de varit med om. Och mina intryck är entydiga. Den klassiska modellen för lärande är på väg att utmanas. Våra resenärer berättar om klassrum som snarare är kontorslandskap, lärarrum som inte finns, ett helhetstänkande om när skolan är ”öppen” och läraren tillgänglig. Men också om hur tekniken understödjer storföreläsningar och hur man kan arbeta hemifrån.

Vi håller på att få ett helt nytt pedagogiskt landskap och jag undrar om inte några av våra kommunala proAros-skolor är på väg att placera sig i Sverigetopp. Och gör inte Västerås det – dvs fortsätter den här inslagna vägen – så utmanar jag er med att säga att Eskilstuna kommer att göra det…………………

En av de allra roligaste uppdragen som ingår i proAros-direktörens arbetsuppgifter är att delta i det vi kallar Filosofidygnet. Vi samlar våra nya enhetschefer och rektorer under två dagar och pratar om vår historia, vårt uppdrag och vad som är våra innersta värden. Den här veckan samlades 13 av våra nyrekyterade chefer till en sådan tillställning. Och så bra…………..jag blir så uppfylld när jag möter ett sådant engagemang och längtan efter ett bra och utmanande ledarskap. Detta i en mycket tuff tid då det krävs både tydlighet och en stor portion utveckling.

Annars så funderar jag mycket på om glädje kan kombineras med vemod. Samtidigt som min grundkänsla är så positiv över att jag ska börja arbeta i Eskilstuna – så kommer det en sorgsenhet över mig. Det är många personer som betytt oerhört mycket för mig som jag nu ska ta avsked av. Det känns i djupet av mitt hjärta.

I media
Vår nya äldrechef på Väster Sara Schelin var föremål för lokalradions ”Heta stol”. Jag kan känna mig helt lugn – det är nya ledare som bär vidare budskapet om stolthet över den kommunala organisationen.

Annars fylls media av tuffa rubriker om neddragningar och omställningar. Oaktat om jag läser VLT, Folket eller Eskilstuna Kuriren. Samtidigt så tycker jag mig ana en liten – om än försiktig – vind som blåser. Och den stavas förnyelse och utveckling. Mitt i krisens turbulens ser människor möjligheter, ser att behov kan lösas på andra och nya sätt. Jag tror att det är nödvändigt – att också våga se på sig själv, sin arbetsgrupp och arbetsplats. Detta utan att blunda för problemen eller att våga vara kritisk.

På hemmaplan
Jag märker att det är nytt läge hemmavid. Från att vara ”han som arbetar i Västerås” så identiferar allt fler jag träffar mig som ”den nye kommundirektören”. Detta känns både stimulerande och lite utmanande. Jag fick ett fint brev av Filip. Han har gjort en lista över några saker han vill se förändrade i Eskilstuna. Det var allt från enkelriktade gator, fler papperskorgar till en ny multiarena. Tuffa krav men sån´t gillar jag.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

