Skrivet av: Pär Eriksson | april 2, 2009

Veckan som gått – w 14

På jobbet
Det känns att arbetsmarknadsläget påverkar oss. Nästan alla diskussioner, träffar och möten under veckan har kretsat kring hur vi ska klara de stora ekonomiska utmaningarna. Stora omställningar krävs inom vård och omsorg och det är dubbla utmaningar inom skolan. Minskat antal elever kryddat med de ekonomiska utmaningarna gör att behovet av omställning, nedläggning och effektivisering är nödvändigt. Min bedömning är att det krävs ett särdeles tydligt ledarskap just nu såväl politiskt som bland oss tjänstemän. Och det stavas mod och ansvar.

Detta i en tid då såväl Eskilstuna som Västerås skulle behöva satsa på sin skolor. Så tufft är det. Det är inga hemligheter att våra städer inte ligger i topp när det gäller kunskapsresultaten. Man kan ha olika åsikter och värdera varför det är så men en sak är oomtivstad – om vi inte höjer utbildningsnivån, om det inte blir fler som klarar grundskolans mål och är rustade efter gymnasiet för arbete eller vidare studier så får vi det svårt framöver. Såväl hantverksyrken, tjänste- och industrijobb som akademiska yrken kräver hög kunskap och kompetens. Om våra företag och vår offentliga sektor ska hålla hög kvalitet så krävs ett verkligt lyft i våra tvillingstäder. Precis där ligger den långsiktiga utmaningen.

Vi hade styrelsemöte i veckan  i det som vi kallar Samhällskontraktet – dvs överenskommelsen mellan Västerås, Eskilstuna och Mälardalens Högskola. Jag byter nu till Eskilstunastolen efter att under en tid representerat Västerås men mitt perspektiv är oförändrat – det här är en verklig möjlighet för våra kommuner och Högskolan att stärka regionen, utveckla nya samarbetsformer, prioritera kompetensutveckling bland våra medarbetare och också bygga förtroende hos våra blivande medarbetare – dagens studenter.

Det känns stimulerande att Västerås och Eskilstuna har ett barn tillsammans. Och förhoppningsvis kan jag förstärka det brobyggande som är på gång sedan några år.

Det finns en enkel lärdom och sannnig i devisen ”Människor är sentimentala men organisationer osentimentala”. Det känns tydligt nu när jag håller på att runda av i proAros och Västerås. Efter alla ”lycka-till-hälsningar” så blir jag glad att organisationen så tydligt jobbar på – just osentimentalt och målmedvetet. Det är så det ska vara. Nu är det min efterträdare Birgitta Anderssons synpunkter som är viktiga och min roll tonas ned. Samtidigt märker jag att min egen energi sakta men säkert flyttas över till Eskilstuna. Mailen har allt oftare efternamnet eskilstuna.se och 016 syns allt mer på mobiltelefonens display.

I media
Jag vet inte om ni ser på Popcirkus i SVT. Det har varit bra live-musik en gång i veckan under våren. Och i veckans program så dyker Peter, Bjorn och John upp tillsammans med elever från Skallbergsskolan. Så kul och så bra. Det här är effekterna av konceptet ”School of rock”  (klicka vidare) som Skallbergsskolan gjort till en av sina profiler. Keep up the good work, skriver jag till vår drivmotor – läraren Hans Ekman. Kolla gärna reprisen under veckan om ni missade.

Annars har riksmedia fyllts just av krisrubriker. Finansminister Anders Borg pratar om massarbetslöshet på 12%-nivå och att vi är på väg mot  ett läge som vi inte haft sedan 1940-talet. En fara är att den klassiska U-kurvan – dvs det går ner men sedan går konjunkturen upp – ersätts av en L-kurva. Dvs det går ner och där kommer konjunkturen att befinna sig under överskådlig tid.

Jag inser att politikerna har svåra avvägningar och beslut att fatta – såväl internationellt som på hemmaplan. Sett ur ett kommunalt perspektiv så menar jag att det är rätt läge av staten att ekonomiskt stärka upp kommunerna. Det snabba tappet av skatteintäkter leder annars till varsel och uppsägningar. Jag är rädd för att det bara förstärker den nedåtgående spiralen.

Sedan måste vi långsiktigt inse att det här ställer ytterligare krav på hur en kommun måste förhålla sig framöver. Om nu någon tvivlat på budskapet – vi kan inte leva över våra tillgångar. Hur gärna och hur behjärtansvärt det än är. Vi har fått ”låna” skattebetalarnas pengar och det är det vi har att förvalta. De kommuner som framöver inte har ordning på sin ekonomi kommer att ständigt behöva agera med panik och tvärbromsa. Min erfarenhet genom åren är att det sällan ger energi och utvecklingskraft. Just därför måste vi ta oss igenom den här ekonomiska krisen i såväl Eskilstuna som i Västerås.

På hemmaplan
Ishockey, handboll, basket och innebandy i alla ära men det är något särskilt när fotbollsallsvenskan drar igång. Sonen ringer från Stockholm och har fixat biljetter till matchen mellan våra två favoritlag Djurgården och ÖSK.

Vintern har inte riktigt räckt till för löpning. Men nu är löparskorna på igen. Skönt!

Ha en bra vecka – snart är det påsk!

Kommentera

Kategorier

