Skrivet av: Pär Eriksson | mars 26, 2009

Veckan som gått – w 13

På jobbet
Det blev en lite märklig vecka. Jag var inbjuden till tre olika ”tillställningar” för att prata om framtidens utmaningar och ledarskap. Först träffade jag ett 50-tal aspiranter och blivande chefer från länets kommuner. Sedan var jag inbjuden till Västmanlands läns Landstings Konsult och Service och slutligen till ett nätverk av ledarutvecklare i ett antal mellanstora svenska kommuner.

Jag tror ni känner budskapet – vi har stora utmaningar framför oss och det kräver en ny typ av organisation och en ny typ av ledarskap. Det är möjligt att de jag möter är artiga men jag ser en nyfikenhet och en längtan efter engagemang i åhörarnas ögon.

Jag tycker mig också känna att de förmedlar en stolthet över att arbeta i offentlig verksamhet. Det är en ny och tydlig tendens som blivit allt mer påtaglig för mig. Från att vi som arbetat i offentlig sektor kanske ”hukat oss” så är det mer av rätade ryggar och stolthet över det vi gör. Mina tre besök bekräftade det.

Det är tuffa tider för kommuner och landsting just nu. Minskade skatteintäkter och ökad arbetslöshet skapar en ny offentlig karta. Jag vet att alla sliter hårt just nu. Jag ser det i vår egen organisation och jag får de signalerna från min nya arbetsgivare – Eskilstuna kommun. Och samtidigt finns det ingen väg tillbaka. Ska vi på sikt ha en bra skola, vård och omsorg, en bra kommunal verksamhet så måste omställningarna ske nu.

I veckan så var jag och vår ekonomichef Karl-Henrik Lindström inbjuden till kommunalråden för att diskutera proAros ekonomiska läge. Jag tycker mig höra en hög medvetenhet om läget och en fast beslutsamhet från politiken om vikten av prioriteringar, omställningar och kanske nedläggningar istället för ”osthyvel”.

Veckans höjdpunkt är annars den temadag vi har kring studie- och yrkesvägledning. Vi samlar alla våra 7-9 och gymnasierektorer tillsammans med våra sk SYV-are för att diskutera hur vi utvecklar arbetet på våra skolor och hur studie- och yrkesvägledningen blir en integrerad del av skolans och elevens hela utveckling.

I media
Veckans media har ju handlat mycket om miljonbonusar. I min lilla värld så har min egen lön och avtal med Eskilstuna kommun skärskådats. Det är bra tycker jag. En offensiv media skall hålla ögonen på det här. Jag och min nya arbetsgivare är överens om tagen och jag gillar att man skärpt upp kraven och spelreglerna om vad som händer om jag t ex blir ”sparkad”. En kommundirektör som inte kan titta kommuninnevånarna i ögonen får det svårt.

Fångas den här veckan av en underbar artikel i VLT om Felix som bär Downs syndrom. Förutom att artikeln ger en bra bakgrund och information om Downs syndrom så får vi för en stund följa Felix och hans familj. Mamma Ylva menar att ”livet blivit bättre med Felix” och att det ofta är omgivningens problematiserande som är problemet. Jag älskar sådana insikter. Och jag tycker mig också läsa in att familjen har ett bra stöd i förskolan. Samarbete mellan familjen och kommun och landsting när den är som bäst. (Klicka vidare)

På hemmaplan
Bandyguldet hem till Västerås. Men jag noterar att en av guldhjältarna – 2-målsskytten Bo Anderbro – kommer från Eskilstuna. Och sedan följer jag Eskilstunas stolthet GUIF och noterar att bäst under säsongen är – just det en Västeråsare – Mattias Zachrisson.

Apropå idrott – fotbollssäsongen är snart i gång. Besökte Tunavallen och såg Eskilstunas Babylon spela match mot FK Örebro. Örebrolaget tränas för 16:e säsongen (!) av en av mina bästa kompisar – Lars Molle Mohlin.

Jag beundrar sådant här ideellt engagemang och för någon månad sedan belönades Molle med priset Årets tränare. Molle får stå som symbol för alla dessa hundratusentals engagerade ledare som gör stordåd. Men Molle ni måste stärka upp försvarsspelet……………………..

Våren är definitivt på väg. Njut av helgen.

Responses

  1. Varför är inte Eskilstuna med i Earth Hour? Ska vi inte se till att vara med nästa år?

  2. Hej Agneta!
    Bra påpekande. Men jag undrar om inte såväl Västerås som Eskilstuna kommun uppmanade till deltagande i Earth Hour. Själv försökte vi i familjen efterleva budskapet i lördagskväll.
    Pär E

  3. Hej Pär!
    Grattis till ditt nya jobb! Grattis Eskilstuna som får en sådan direktör! Jag hoppas att du fortsätter med dina krönikor även som kommundirektör. Som jag skrivit tidigare har jag haft en oerhörd glädje av att läsa dem och fundera över dina kloka budskap. Så har också flera av ”mina ”rektorer. Stort tack för det! Lycka till i framtiden!

    Vänliga hälsningar
    Anna-Lena Sjöstedt i Jönköping

    PS: Är du så våghalsig i skidbacken?


Kommentera

Kategorier

