Skrivet av: Pär Eriksson | mars 5, 2009

Veckan som gått – w 10

På jobbet
Vi träffar ledningen för Landstingets Närsjukvård. Syftet är lärande och erfarenhetsutbyte. En lärdom jag gjort genom yrkeslivet är att man ofta tror att ens egen organisation eller arbetsplats är unik och står inför särskilda utmaningar.

I någon mening så är det nog så också men det är också tydligt att vi brottas med samma frågor. Detta oaktat om det är en kommun, ett landsting eller ett företag. Frågan om framtidsvisioner, styrning och att få saker och ting att hända verkar vara genomgående teman.

landstinget

Christina Jogér, Margaretha Danielsson, Roger Carlsson, Maria Enderborn och Ann-Christin Ahl från Västmanlands Läns Landsting.

Veckan har innehållit möten om skolans framtid. Jag har skrivit det tidigare – vi måste våga prioritera, vi måste våga lägga ned verksamhet. Min filosofi är enkel – hellre fler pedagoger i skolan än tomma lokaler.

Och samtidigt har jag djup respekt för det svåra i sådana här beslut. Besvikna föräldrar och elever och kanske politiker som oförtjänt får klä skott. När vi inte fattar beslut så är det också ett beslut. Oftast något som innebär förändringar och neddragningar i en annan del av organisationen men som inte alltid får samma uppmärksamhet eller skapar samma mediaintresse.

Samtidigt vill jag inte beklaga mig. Det är det här som är demokrati och det är det här som är både tjusningen och det svåra med att driva en kommunal offentlig organisation.

Förra veckan invigde vi den nya bokinlämningen på Stadsbiblioteket. Det är en stor investering och maskinen har också ifrågasatts i några insändare i VLT. Det har då handlat om att den är skrymmande och tar stor plats i en vacker foajé.

Ibland måste det bli så – det gamla får möta det nya. Att vi nu investerar i det här automatiska inlämningssystemet skonar medarbetares ryggar och armar. Visste ni att vi lånar ut ca 1 miljon böcker och andra media under ett år?

Jag är stolt över vårt bibliotek. Min bedömning – och jag är en ganska van biblioteksbesökare – är att vi är i Sverigetopp. Gå gärna in på vår hemsida. (klicka vidare)

par-biblan-4

Jag och bibliotekschefen Eva Mattson inviger bokinlämningen. Första bok in blev Mats Svegfors ”Mat i Västmanland”.

I veckan hade vi också ett sk Rådslag i staden om e-utveckling. Min bedömning är att vi nu än tydligare än tidigare står inför ett verkligt genombrott för IT och e-tjänster. Vårt bibliotek har kommit mycket långt, skolan är på väg och det blir allt mer av IT-användning även inom våra vård och omsorgsverksamheter. Min bedömning är att det finns en mycket stor potential som ännu inte är utnyttjad.

I media
Jag blir glad när våra medarbetare uppmärksammas i media. Mike Turner fick en fin artikel i VLT i samband med att han går i pension. Mike är amerikanen som blev Västeråsare.  Mike har varit både fritidsledare och IT-samordnare i proAros. Och för många Västeråsare är han känd för sin musik.

Jag läste också att en våra fd rektorer Bert Karlsson fyller 70 år. Bert var bl a rektor på Tillbergaskolan under några år. Men sedan styrde färdvägen till Afrika och arbete i Rwanda om jag minns rätt. Vad många bra människor det finns mitt i vår vardag. Mike och Bert är två bra exempel. Lycka till med era nya liv!

På hemmaplan
Jag har påminnt barnbarnet om att han ska skaffa en mailadress så att jag kan skriva till honom. Han tittar på mig överseende och förstår inte vad jag pratar om – vad då…………mailadress. Det är MSN, SMS och Blipville som gäller. Och jag som trodde att jag var modern.

Samtidigt berättar dottern att hon fått en ny chef. Nu är det en kvinna som engagerar sig i IT- och e-utveckling, säger hon glatt. Den tidigare chefen använde inte ens mailen för att kommunicera. Jag är nog ganska modern ändå……………..

Ha en skön helg!

Responses

  1. Hej!

    Bra blogg, gillar kulturstuket. Välkommen till
    Tuna. Vi hörs av!
    Tryggve


Kommentera

Kategorier

