Skrivet av: Pär Eriksson | februari 22, 2009

Om tuffa tider, 1000 nya jobb och vikten av att förstå att det handlar om oss

Jag vet att jag själv tänkte i höstas att det här med den internationella finanskrisen är nog något som inte direkt berör mitt arbete och min vardag.

Jag hör att det låter naivt men det är som att vi människor har något slags psykologiskt skyddsfilter inbyggt i oss. I positiv mening något som gör att vi inte omedelbart tar in alla omvärldsvindar och all påverkan. Kanske det ytterst har som syfte att skydda vårt inre för att gå sönder. De som varit med om personliga kriser och trauman vet vad jag pratar om.

Psykologerna har ett bra ord för det här fenomenet – försvarsmekanismer.

Men när det som inte skulle beröra oss tar över i nyhetsrapporteringen – krisen i bilindustrin och varsel i privata näringslivet – och sedan flyttar in i vår verkligehet med varsel i såväl landsting som kommuner då börjar de där skyddande försvarsmurarna att rämna. Och tur är väl det. För ju snabbare vi inser vårt läge och hur vi påverkas ju mer proaktiva kan vi vara.

Tuffare tider
Jag träffar Västerås stads ekonomidirektör Thomas Energård. Han är en klok och erfaren person och han har också varit med om tuffa lägen tidigare. Men jag ser i hans ansikte att han är mer bekymrad än vanligt. Han har tagit del av nya skatteprognoser och budskapet är enkelt att förstå – det kommer att krävas tydliga prioriteringar, nedläggningar av vissa verksamheter och en snabbhet i omställningar.

Den kommun eller organisation som på djupet inte tar in det kommer att få  problem framöver med stora låneskulder och kramp i sitt arbete.

Det blåser en annan vind samtidigt 
Men det är en märklig och intressant situation Västerås befinner sig i. Mitt i den där ekonomiska krisen så blåser det också en annan vind. Västerås teknikföretag med ABB, Bombardier, Westinghouse och Alstom i spetsen behöver hundratals – ja, kanske 1 000 nya välutbildade civilingenjörer.

Så svår och så motsägelsefull är omvärlden och arbetsmarknaden just nu.

 Inom ramen för föreningen jobbaivästerås.nu (klicka vidare) åker projektledaren Björn Nordén nu land och rike runt och försöker få hit just välutbildade tekniker.

Om det ska lyckas så krävs det en bra stad som är välkomnande. En stad med attraktivt boende, ett spännande kultur och fritidsutbud och en stad med hög kvalitet på förskola och skola.

Björn Nordén – projektledare för 1000 nya jobb

Jag tror läsaren ser utmaningen, ser komplexiteten men också möjligheten. Det är det här som nu skiljer oss från många andra kommuner i landet. Om dom i sämsta fall behöver rusta för ännu högre arbetslöshet, högre utbetalningar av socialbidrag och socialförsäkringar så skulle vår strategi snarare kunna bygga på 1000 nya jobb.

Engagemang från alla
Men om Västerås ska klara det här så kan vi inte förlita oss på att Björn Nordén får klara det här själv eller att vi nöjer oss med att heja på.

Som stor organisation och utförare av kommunens förskola, skola, kultur och fritid så har vi ett mycket stort ansvar.

Dels så måste vi klara av att ställa om och lägga ned. Thomas Energårds budskap är på allvar. Har vi tusen färre elever så duger det inte nu i dessa tider att stå med halvtomma skollokaler. Jag tror också att vi måste våga prioritera och lägga ned en del verksamheter. Det är naturligtvis ytterst en fråga för våra politiker.

Dels så måste vi koncentrera och fokusera vårt arbete. Mitt i den här viktiga omställningen så måste vi klara av att satsa. Förskolan och skolan har i den meningen aldrig varit viktigare. Och det är ju en paradox att Björn Nordén blickar ut i landet för att söka 1ooo civilingenjörer. Detta samtidigt som vår egen ungdomsarbetslöshet ökar.

Jag vet att jag kan låta krävande – men vad är det som gör att vi i Västerås – just i Västerås – Sveriges kanske mest expansiva teknikregion – inte ligger i Sverigeklass vad gäller kunskapsresultaten i naturvetenskap, teknik och matematik? Precis där ligger utmaningen för politiker, vår skolledning, våra rektorer, lärare, föräldrar, elever och företag.

Utbildningsnämmndens och proAros gemensamma initiativ tillsammans med ABB gymnasiet och Eskilstuna kommun att utveckla konceptet med sk Teknikcollege är ett bra steg på vägen. Likaså diskuteras ett sk KomTek – en teknikskola för yngre som bygger på samma modell som t ex vår Kulturskola.

                   

Ett tydligt ledar- och medarbetarskap
Men ytterst handlar det om oss själva. Det djupa förståelsen hos var och en av oss – på förskolor och skolor, i våra omsorgsverksamheter, i våra arbetsmarknadsverksamheter och bland våra chefer – att allt vi gör är sammanlänkat. Och ska Västerås vara den där attraktiva staden att leva, bo och jobba i så avkräver det ett förpliktelse av just mig, av mitt arbetslag.

Det kommer att krävas ett sjusärdeles ledar- och medarbetarskap. Ett nytt förhållande där vi förstår hur saker och ting hänger samman. Ser helheter och Västerås bästa före vårt eget och vår egen arbetsplats. Så svårt är det.

För så nära, så nära är den där märkliga globala finanskrisen som de pratar om på TV. Så varje gång vi hör ordet bilindustrins- och bankernas kris, behovet av miljardlån och försäkringar, när vi hör Barack Obama eller Maud Olofsson så vet vi att de pratar om oss och att det handlar om Västerås och vår vardag.

Så tänker en modern kunskapsorganisation.

 Ha en bra vecka och en extra hälsning till alla sportlovsfirare!

Responses

  1. Hej. jag heter balowa bienvenue jag har 27år gammal jag har studera svenska i upplands väsby.jag soker på extra jobb jag kan göra alla jobb min tel0738922941

  2. Hej Balowa!

    Bra att du är offensiv. Du får vara aktiv på de lediga jobb som finns i Mälardalen. Jag vet att Västerås söker civilingenjörer till sina teknikföretag. Kolla jobbaivasteras.nu.

    Läget i min egen stad är tuffare. Just nu har vi över 2000 varsel i i huvudsak inom tillverkningsindustrin.

    Lycka till framöver

    Pär E


Kommentera

Kategorier

