Skrivet av: Pär Eriksson | januari 22, 2009

Veckan som gått – w 4

På jobbet
Det är tydligt att vi står inför ett viktigt vägval när det gäller våra relationer med högskolor och universitet. I proAros har vi klokt haft linjen att vi hämtat kunskapen och behovet av kompetensutbildningar från olika lärosäten. Vi har genom åren haft mycket goda relationer inte bara med Mälardalens Högskola utan också med universiteten i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Örebro och Karlstad. Men vi går nu in i en ny tid.

Västerås stad och Eskilstuna kommun gör nu en tydlig prioritering och satsning både ekonomiskt och imagemässigt i regionens nav Mälardalens Högskola. Jag tror att det är klokt. Vi får möjligheten att bygga upp ett närmre och intimare samarbete där de kan hjälpa oss med vidareutbildning och utveckling i våra verksamheter. Kanske de också kan bli ”mäklare” till de andra lärosätena som vi har goda relationer med.

I veckan träffade vår stadsdirektör Monica Ericsson och jag representanter från Mälardalens högskola tillsammans med Eskilstuna kommun. Ett mycket givande möte och samtal. Om vi drar åt samma håll så kan det här bli riktigt bra. Något som tillför inte bara våra verksamheter energi och utveckling utan också något som kan bidra till att utveckla regionen och samarbetet mellan våra tvillingstäder.

På samma tema träffade jag och Johan Wennhall förra veckan en av Mdh:s akademichefer Peter Gustavsson och dekanen Carl-Anders Säfström. De är runt och träffar kommunerna i Sörmland och Västmanland med budskapet och frågan – hur kan vi stärka samarbetet och hur stärker vi regionen?

Kvicksundsbron – symbolen för och ”noden” mellan våra städer

Hade ett mycket stimulerande besök från Upplands Väsby. Sedan årsskiftet har de bildat ett motsvarande proAros. Dvs en kommunal organisation som nu än tydligare ska konkurrensutsättas. Det är roligt att få delge våra erfarenherer från Västerås och jag märker att intresset för vår berställar och utförarmodell är stort ute i Kommunsverige. I  kommuner där det finns många friskolor och alternativa förskolor och privat drivna vårdföretag krävs någon form av tydlighet och ”tudelning”.

Gänget från Upplands Väsby var mycket proffsiga och jag är helt övertygad om att de kommer att lyckas att bygga upp en bra kommunal organisation som klarar de närmaste årens utmaningar.

upplands-vasby

Göran, Inger, Inga-Lill, Karin, Madeleine och Lars – ett bra team från Väsby Välfärd – en ”syster” till proAros.

Veckans möten handlade annars om frågor som kommer tillbaka från 2008 – behovet av stora omställningar inom grundskolan och gymnasiet, läget i hemtjänsten och hur vi klarar den framtida konkurrensen.

Årets första styrelsemöte kretsade kring skolomställning men också en bra redovisning av skolsatsningen IDA-projektet.

I dessa Gala-tider på TV så har vi naturligtvis en egen liten gala. I tisdagskväll delade vår ordförande Lars Kallsäby ut det nyinstiftade proAros Innovationspris. 41 anmälningar, varav 10 nominerades till slutomgången. Den historiska första vinnaren blev Almens förskola. De har hittat en ny unik lösning där föräldrarna går på SFI-undervisning som är integrerat med förskolan där deras barn finns.

I media
Läser på chefredaktör Elisabeth Bäcks blogg i VLT att hon är oroad över att många chefer och makthavare – och i det här fallet rektorer – inte vill uttala sig i media. Jag tycker att det är bra att Elisabeth Bäck lyfter upp den här frågan och jag tror att hon sätter fingret på en öm punkt.

Vår policy är öppenhet och att vi ska medverka i media. Det är en del av vårt demokratiska uppdrag och vi har också ett egenintresse av att synas och föra ut vårt budskap.

Men media har också ett ansvar. Jag har ”umgåtts” med media i snart mer än 25 år. Mina erfarenheter är till huvudsidan positiva. Men jag har också blivit sönderklippt i TV, citerats felaktigt eller fått stå för något jag inte känner igen eller är lösryckt ur sitt sammanhang. Just känslan av att inte behandlas ”fair” tror jag finns hos chefer. Vilket i sämsta fall leder till en återhållsamhet i relationen med media.  

Men jag delar Bäcks oro. Vi kommer därför att höja temperaturen i de här frågorna under våren. Och kanske media också tar en intern diskussion om varför de upplever att de möts lite reserverat.

På hemmaplan
Jag har besök av barnbarnet och då är fredagsmenyn redan klar – spagetti med köttfärssås, glass och chokladsås.

Ska gå på kurs i helgen – Om konsten att vara närvarande i sitt liv. Hustrun är lite skeptisk och tycker att jag kan börja med att dammsuga vardagsrummet…………

Har lite dåligt samvete för att jag inte hinner med min mamma. Nu blir det klassisk söndagsmiddag hemma hos henne. Bra!

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

