Skrivet av: Pär Eriksson | november 30, 2008

Om en ledarsida, läxor, livsdrömmar och vikten av hängivenhet och hårt arbete

Jag brukar läsa ett antal ledarsidor varje dag. Det är ett bra sätt att ”scanna” vilka frågor som är politiskt heta. En tydlig tendens är att ämnena skolan och vården är regelbundet återkommande. Det är bra och också ett tecken i tiden om vad som uppfattas som viktigt av landets ledarskribenter.

Och kanske det är just skolan där åsikterna tydligast går isär mellan tidningarnas ledarskribenter. I förra veckan skrev Hans Hjälte i tidningen Folket en uppfodrade ledare med rubriken ”Avskaffa läxorna”. Jag är säker på att Hjälte har en ärlig ambition i sitt resonemang – dvs genom att avskaffa läxorna så blir svensk skola bättre. Hans resonemang bygger på att det blir orättvist att ha läxor därför att de elever som har starka föräldrar får en fördel jämfört med de vars föräldrar är studieovana. Hemläxorna bidrar till utslagningen.

Jag delar inte Hans Hjältes resonemang men det är inte där jag vill ta min utgångspunkt i veckans krönika. Nej, jag vill istället väcka frågan om vikten av hårt och tufft arbete.

Vikten av arbete och ansträngning
Min bild är att jag ser en tydlig tendens till nedtoning av vikten av hårt arbete. Utan att romantisera min egen uppväxt men mitt minne av mitt 1960- och 1970-tal är vuxna – såväl föräldrar, fotbollstränare, scoutledare som lärare – som förmedlar vikten av att det krävs tuff ansträngning och engagemang för att bli bra i något. Det där budskapet har följt mig genom livet och jag tror att många 1940-, 1950-och 1960-talister känner igen sig i den berättelsen.

Ibland funderar jag vad det är för budskap vi förmedlar till dagens barn och ungdomar. Jag gillar verkligen betoningen av lusten och glädjen i lärandet. Ett uppbrott med pluggskolan och inlärning utan sammanhang. Men kanske vi samtidigt tappat budskapet och insikten att all utveckling kräver hårt och enträget arbete. Detta oavsett om man vill bli duktig i idrott, matematik eller språk. Som om framgång kom av sig själv. Som om kunskap kom utan ihärdigt läsande, resonerade, värderande och sökande efter information. Som om läxor var något dåligt. Som om det inte behövdes tuff träning för att bli en bra fotbollsspelare, hantverkare, lärare, undersköterska eller proAros direktör.

Värdeskapande sker i arbetet
Jag tycker mig se en parallell tendens på det samhälleliga planet. Om inte annat så har vi blivit påminda om det i samband med den globala finanskrisen. Som om värde skapades i spekulation och skickandes av pengar mellan banker, låneinstitut och låntagare.  Värde skapas i arbete, i förädling av mark, råvaror, tjänster och tankeproduktion. Värde skapas av idéer, innovationer och entreprenörskap. Värde skapas av tufft och hårt arbete. Ibland i svett och stress. Men i en värld där vi tycks tro att värde skapas i aktier och bonusar skilt från  mänskligt arbete så planteras också den synen ner i skolans värld. Du behöver inte arbeta hårt, du behöver inga läxor, du behöver inte…………..det viktiga är lusten och glädjen. Det ekar tomt – ”du behöver inte…………….”

Nu ska inte läsaren missförstå mig. För mig betyder inte hårt och tufft arbete att vi arbetar långt in på kvällarna eller tar ut oss psykiskt och fysiskt. För mig betyder tufft arbete att vara hängiven eller som amerikanerna skulle uttrycka det ” to be comitted”, ”to be dedicated” till en uppgift.

Att förverkliga livsdrömmar
Vi bär alla på livsdrömmar. Detta oavsett om vi är 6, 16, 26 eller 56 år. För mig handlar hårt och tufft arbete om att ge sig själv möjlighet att förverkliga sina livsdrömmar, att leva sitt liv med sin fulla potential. Och vi som är lite äldre vet att ska vi lära oss ett nytt språk, lära oss att lösa en andragradsekvation, lära oss dansa, skjuta pefekta hörnor, lära oss rida, spela golf eller springa maraton så kräver det hängivenhet, disciplin och just hårt arbete. Att öva och öva. Träna, misslyckas och pröva igen. Att ta ansvar för sitt liv och sina val.

Jag tror att vi nu är i ett läge i samhällsutvecklingen där vi måste återerövra respekten och den djupa insikten av hur värdeskapande sker. Spekulationstiderna är över. Tiden då vi bara pratar om lust och utesluter vikten av hårt slit är över. Det är ett budskap som behöver ljuda i såväl börshusen som i våra klassrum.

Ledarskribenten på tidningen Folket får ursäkta – men läxor har aldrig varit viktigare. Särskilt för alla dessa elever som ledarskribenten Hans Hjälte ärligt säger sig vilja värna – de som kanske är lite socialt vingklippta, som kanske inte har några vuxna som kan stötta fullt ut runt omkring sig. Det är just för dom som budskapet ska vara tydligt – vill du förverkliga dina livsdrömmar så behöver du jobba tufft. Bli hängiven det du älskar. Inget kommer gratis till dig även om reklamen, bloggvärlden och media säger något annat. Om du prioriterar hemläxan före dataspelet eller TV-serien så kan du ta ett steg till mot det du vill.

Den moderna kunskapsorganisationens själ
Men det här handlar inte bara om skolan eller finansvärlden. Det handlar om oss. Det handlar om oss som medarbetare i det viktigaste av samhällsfunktioner. I våra skolor, äldreboenden och gruppverksamheter, på våra fritidsgårdar, kulturinstitutioner och socialkontor skall de allra hängivnaste, duktigaste och professionellaste medarbetare jobba. De som är redo att hugga i och ta eget ansvar. Det är så vi bygger en modern kunskapsorganisation och lever vår vision ”Alltid bästa möjliga möte”. Det år så vi undviker det som Hans Hjälte med rätta är orolig för – att de med sämre förutsättningar blir förlorarna.

Ha en riktigt bra vecka!  

Kommentera

Kategorier

