Skrivet av: Pär Eriksson | november 20, 2008

Veckan som gått – w 47

På jobbet
Lyssnade på Lena Ludvigsson, projektledare från proAros och Johan Rudborg, från Hälsopartner. De har under två år arbetat med det sk Hälsoklivet. Bakgrunden är att vi såg höga sjuktal, stress och onda ryggar inom våra vård- och omsorgsverksamheter. 2006 togs initiativ till ett brett projekt som hade målet att minska ohälsan. Idén byggde på att bilda sk hälsoteam på varje arbetsplats där enhetschef, skyddsombud och arbetsmiljöombud blev navet och energigivarna. En rad både övergripande men också individuella åtgärder sjösattes. Allt från att påverka i livsstilsfrågor som rökning, kondition och övervikt till konkreta förbättringar på arbetsplatsen.

Idag två år senare så skriver vi 22% lägre sjuktal, ökad trivsel, stolthet och självkänsla. Bättre syreupptagningsförmåga hos många och minskat antal rökare. Och nog så viktigt – sparade pengar som nu kan användas till vården.

Det här är när den kommunala vård och omsorgen är som bäst. Stor tydlighet med målet, långsiktighet och ett dj-lar anamma.

halsoklivet

Johan Rudborg och Lena Ludvigsson

KomVux firar 40 år den här veckan. Tänk vad mycket den kommunala vuxenutbildningen betytt genom åren för tusentals Västeråsare. Jag blir glad när jag tänker på det. Och samtidigt så smärtar det att vi nu lämnar en stor del av vuxenutbildningen till privata utförare. Men som vår rektor Karin Lundin säger: ”Det här är inget gravöl utan en fest där vi firar allt bra vi gjort”.

De senaste åren har vi anställt ett antal rektorer med militär bakgrund. Min erfarenhet är att de klarar det här tuffa uppdraget på ett bra sätt. De är ofta mycket tydliga och raka men också duktiga pedagoger och vana att leda grupper eller var det……….trupper. En av våra rektorer med den bakgrunden är Håkan Bergsten på Skiljeboskolan. Från och med 2009 blir han ny Versamhetschef för Skolor Öster.

I media
Jag noterar att det är många av våra medarbetare som uppmärksammas av media i samband med olika utmärkelser. Kul, tycker jag. Västerås pedagogiska pris tas ofta hem av någon av våra proAros medarbetare. Nu senast var det Lena Follmer från St Ilian. Jag vet också att en av våra studie- och yrkesvägledare Anette Jonsson fått en nationell utmärkelse. Och nu senast var kocklärararen Anders Järgren på Wenströmska nominerad som årets kocklärare i Sverige. Jag har ätit Wenströmskas och Anders mat så jag vet att han är värd nomineringen. Om inte annat kan man gå ut på stan och äta och på många av de bästa restaurangerna jobbar just fd Wenströmskaelever. Fråga så får ni höra.

SACO lämnade i veckan en rapport om framtidsyrken. Dvs en bedömning var det kommer att finnas en stor efterfrågan. Bl a nämns präst, arkitekt, systemvetare och ingenjör. Men också vårdyrken. Där har vi en viktig mission de närmaste åren.

På hemmaplan
”Kidnappade” barnbarnet från hans föräldrar. Det är kul att höra hur han har det i livet och i skolan. Han visar mig sina skrivböcker och jag blir imponerad över den pedagogik och struktur som verkar finnas hos hans lärare. Annars är det bugg och fiol som gäller. Jag tror att det kallas Suzukimetoden och blir imponerad när jag hör att han och kompisarna spelar Gärdebylåten och The Final Countdown. Det finns en skola bortom medias rubriker.

Har fastnat för TV-programmet ”Himlen kan vänta” som sänds på torsdagar. Vi får följa ett antal personer som lever med en dödlig sjukdom. Alla hoppas men några är verkligen i dödens väntrum. Starkt reportage som berör. Långt från seriernas fiction får vi lära känna riktiga människor.

Ha en riktigt bra helg och lova mig att du tar det lite lugnt. Hösten har ett tufft tempo.

Kommentera

Kategorier

