Skrivet av: Pär Eriksson | november 13, 2008

Veckan som gått – w 46

På jobbet
Det har nu gått ganska exakt två år av den här politiska mandatperioden. Det är mot den bakgrunden som proAros styrelse och ledning ägnar två heldagar åt halvtidsavstämning. Hur har det gått, har vi nått de mål och ambitioner som vi satte hösten 2006? Vad är kvar att göra och vilka frågor skall vi ägna extra tid och kraft åt under 2009-2010.

Jag har skrivit det tidigare – proAros har en mycket kompetent och engagerad styrelse. Långt från den mediabeskrivning som ibland inpräntar bilden av politiker som inte förstår och inte ser elever och äldres behov. Det här är personer som står mitt i arbetslivet, mitt i samhällslivet och valt att på sin fritid ta ansvar. 

Frågorna vi diskuterar börjar med den globala finanskrisen, läget i Sverige och kommunerna och slutar med vårt konkreta läge på våra skolor och äldreverksamheter. Vi pratar vår vision ”Alltid bästa möjliga möte”, vi går igenom konkurrensläget och alla upphandlingar som är planerade, vi pratar hemtjänstens läge, innovationsarbetet och hur vi ska utveckla stödet till våra enheter. Allt med en stor portion allvar och ansvarstagande för helheten.

Den här veckan är jag också igång med medarbetarsamtal. Det är en viktig ingrediens i en organisations liv. Den nära dialogen mellan chef och medarbetare. Jag gillar den här strukturerade formen av samtal som ger tillfälle till öppen och ärlig återkoppling men också tillfälle till att komma överens och göra tydliga åtaganden kring vad som är viktigast det kommande året. Det är så jag vill att alla våra 9 000 medarbetarsamtal utvecklas mot – just ett forum för tydlighet och gemensamma åtaganden om vart vi ska.

First Lego League är en tävling för elever i 10-16 årsåldern. Syftet är att skapa intresse för teknik och naturvetenskap. Sedan många år så har Barkaröskolan satsat på den här formen av pedagogik och lärande. Tävlingen har flera delmoment där man t ex ska bygga en robot eller presentera en snillrik lösning. Och återigen premieras en Barkaröklass som nu kommer att representera Sverige i den Skandinaviska deltävlingen. Teman under åren har t ex varit nanoteknik, nya energilösningar och detta år klimatfrågan. Den kommunala skolan när den är som bäst.

I media
Jag blir glad att vår lokaltidning VLT lyfter upp äldreomsorgen. Det är lätt hänt att det är brott, olyckor, idrott, näringslivs- och barn- och ungdomsfrågor som får mest utrymme. Min erfarenhet genom åren är att när det väl skrivs om vård och omsorg så är det i braskande rubriker om dålig vård och behov av mer och mer resuser. Därför blir jag glad när jag möter artiklar som också beskriver en annan sida av äldreomsorgen. För den finns också och är lika sann som den som alltid beskriver vården i termer av brister.

Förra veckan kunde vi ta del av en läsvärd artikel om äldreboendet Fatburen på Vallby. Den här veckan får Resmilan ett helt uppslag. Journalisten Mette Holck är unik i det att hon har beskrivit Resmilan, om jag minns rätt, i över fem år. Det betyder att hon också kunnat beskriva förändringen från ett äldreboende med vissa problem till kanske Sverigebäst – eller i vart fall Västeråsbäst om ni tycker att jag blir skrytsam.

Svaret ligger i ett gott medarbetarskap med stort engagemang och ett gott ledarskap från enhetschefen Marie Sandström. Ett gott samarbete med Landstinget och där bakom en rad personer som inte alltid syns i form av t ex ekonomer, HR, utvecklingsledare och arbetsmiljösamordnare.

Apropå stolthet. VLT uppmärksammar också två av våra gymnasielärare Louise Öhman och Elisabeth Sjögren Wahlberg. De är nyss hemkomna från en resa till Japan där de bl a föreläste om hur vi arbetar med elever som har dyslexi. Jag skriver det igen – det här är när den kommunala skolan är som bäst.

På hemmaplan
Jag missade TV-serien ”Leende guldbruna ögon” när den gick förra året. Men nu går den i repris på söndagar och utan att jag hade tänkt mig det så blev jag fångad och fast. En enkel berättelse om dansbandet Lennartz men som har en förmåga att berätta om något som känns viktigt. Detta som en kontrast till allt lallande, utröstande och lekande.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

