Skrivet av: Pär Eriksson | september 2, 2008

Pärspektiv – blöta stenar och svensk skola

Smaka på följande svidande vidräkning med svensk skola;

”Inget annat land har lika mycket skolk som Sverige. Inget annat land har lika mycket sena ankomster, lika mycket skadegörelse och stöld eller lika grovt språk i klassrummet med svordomar som Sverige. I inget annat land är det stökigare i klassrummet än i Sverige”.

Förra veckans mediadebatt har handlat om skolminister Jan Björklunds skarpa kritik av svensk skola. Ovanstående citat är hämtat från en debattartikel i DN (2005-07-07) av skolministern. Ni som följt den svenska skoldebatten de senaste åren vet att det här också varit skolministerns underliggande budskap – sammanfattad som jag uppfattat det i ruriken ”den svenska skolan är i kris”.

Låt mej vara tydlig på en punkt – jag tycker att Björklund pekar på en del viktiga problem och utmaningar som den svenska skolan står inför. Jag tror också på vikten av mer fokus på kunskap, vikten av ordning och studiero i klassrummet, vikten av att skapa bättre pedagogiska lärmiljöer för lärare och elev. Men det som bekymrar mig är det ensidiga ”hackandet”  på svensk skola – framförallt den kommunala.

Spottar man tillräckligt länge på en sten så blir den blöt. Och det är det som hänt. Vi som är engagerade i skolans värld – elever, föräldrar, rektorer, skolchefer – börjar själva tro på budskapet att det vi håller på med är dåligt. Föräldrar och allmänhet invaggas i föreställningen av en skola i förfall där vi just är sämst i världen.

Just därför är det uppfriskande att lyssna på P1:s granskning av Jan Björklunds teser. Nu är statistik ett svårt ämne. Tabeller och korskörningar ger utrymme för tolkningar men på en punkt är det tydligt – Björklunds bild av att vi är sämst i världen när det gäller ordning och reda i skolan stämmer inte enligt P1:s journalister. De menar också att Björklunds bild av att Sverige ligger långt ner när det gäller kunskapsmålen heller inte stämmer.

I OECD:s skrift Education at a Glance (EAG) gjorda av utbildningsdepartementet hamnar Sverige i topp. Så här står det att läsa i ett utkast till en rapport skriven i slutet av augusti 2006;

”En sammanvägning av OECD ländernas rangordning avseende 145 olika variabler inom utbildningsområdet enligt EAG 2006 visar att Sverige och Finland hade de högsta genomsnittliga placeringar inom OECD. Jämförelsen omfattar i stort sett samtliga tabeller i Education at a glance.”

Nå, var och en för själv fördjupa sig och ta ställning. Läs gärna eller lyssna till P1:s program ”Kris i skolan” (klicka vidare)

På mitt bord ligger tre utvärderingar vad elever och föräldrar i Västerås tycker om sin skola. Det finns en hel del matnyttigt. Trivsel och trygghet ökar. Det är också en del av sanningen om den svenska skolan

Vårt uppdrag, vår mission framstår än tydligare – att stå upp för den kommunala skolan. Det betyder inte att vi för en sekund blundar för problem och svårigheter.

Aldrig självgoda – alltid framåt.

Annonser

Responses

  1. I DN 3/9 kan man under rubriken ”Beröm från chefen håller dig frisk” läsa att anställda anser att om chefen inte ger uppmuntran, så påverkar det hälsan negativt.
    Så kanske är det ”hackande” som den högste ansvarige, skolministern, ägnar sig åt inte rätt medicin för en skola som behöver utvecklas? När diagnosen, enligt P1, dessutom är fel förbättras knappast chanserna till ett ”tillfrisknande”.
    Som motvikt borde vi ”skolfolk” på ett nyanserat sätt gå ut och beskriva den skola vi har och vart vi vill. Hör av er om ni vill skriva tillsammans!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: