Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 28, 2008

Veckan som gått – w 35

På jobbet
Nu märks det att hösten är igång. Och på något sätt så känns det skönt att OS är över. Jag uppskattar det där vardagliga tempot. Jag uppskattar också att arbetet är fyllt av spänningar och motsättningar. Det där låter kanske lite märkligt. Vore det inte bättre om allt flöt på och det fanns en harmoni och konsensus?

Nej, jag tror inte det. Livet är svårt. Det är inte enkelt att vara människa och det är heller inte enkelt att vara medarbetare. Dagarna fylls just av svåra frågor, motsättningar och konflikter. Och i någon mening så är det därför vi finns som socialsekreterare, lärare, sjuksköterska eller chef. Att lösa upp knutar, att medla, att se helheter, att moget föreslå åtgärder där flera intressen beaktas etc.

Jag kanske låter lite väl filosofisk men jag tror att det har en poäng att definiera sin yrkesroll och sitt uppdrag. Längtan efter det oproblemtiska, längtan efter att alla tycker lika finns inte. Jag tror att förståelsen för komplexitet och förståelse för att vi är ett sammanhängande system i en organisation- där allt påverkar allt och alla – skänker i vart fall mig ett lugn.

Den här veckan har just innehållit alla dessa ingredienser. Svåra och komplexa frågor som inte har någon enkel lösning – hur förbättrar vi betygen i skolan, hur klarar vi ekonomin i hemtjänsten, hur stärker vi rollerna mellan politiker och tjänstemän, hur tänker vi kring nyetablering av förskolor i områden som är klara för inflytt om 3-4 år, hur klarar vi stora investeringar i IT- och e-tjänster som kanske ger effekt om några år, hur står vi oss i konkurrensen inom vård och omsorg och KomVux där viktiga upphandlingar nu avgörs i början av hösten?

Möten, möten – samtal och samtal. Bryta åsikter och analysera fram och tillbaka. Det är det som är tjusningen att vara medarbetare i en organisation som betyder något för människor.

Jag träffar Hans Gehlin, Salah Rahimi och Reidar Landqvist från Kriscentrum för män i Västmanlands län. De gör ett mycket viktigt arbete och jag blir glad över att det finns ett både ideellt och professionellt engagemang i de här frågorna. Mäns våld mot kvinnor och sk hedersvåld är mycket svåra frågor. Deras initiativ visar att det inte räcker med allmänna fördömanden och avståndstaganden. Det krävs också en idé och en tanke om vad vi gör åt det. Kriscentrums ordförande Hans Gehlin har gått i pension men ägnar en del av sin ”nya tid” till sådana här frågor. Det finns hopp!

Salah, Hans och Reidar

Vi är mitt uppe i rekrytering av nya chefer. Dels söker vi ny ekonomichef – dels går en av våra mest erfarna skolchefer Stefan Rocksén i pension till årsskiftet. Känner du en bra och erfaren ledare som kan skolfrågor så tipsa gärna honom eller henne.

I media
Noterar att det varit mycket skriverier i VLT kring framtidens Västerås 2026. Roligt att vår lokaltidning ägnat så mycket utrymme åt den frågan. Deras roll som granskare och bevakare kan ju upplevas stå i konflikt med att också lyfta upp det positiva och gå ”hand i hand” med kommunen. Jag tycker att VLT hittat en bra balans.

Jag gillade artikeln i VLT om vår språkförskola Solkatten. En satsning från våra politiker som är värd all respekt. Förskolan erbjuder barn med sk språkstörning en annan pedaogik och kanske också ett annat lugn. Artikeln ger också en finstämd bild av hur våra medarbetare Christina Gårdstam, Eva Hanses och Åsa Lindgren arbetar. (klicka vidare till VLT)

På hemmaplan
Hustrun ringer från Piazza Navone i Rom och säger att det är 30 grader och att den italienska maten smakar bra. Själv äter jag grillkorv och funderar på om det får vara så här……….

Barnbarnet överraskar. Det handlar mycket om fotboll i hans liv och därför blir jag glad att han nu anmält sig till fiolspel och buggkurs. Min lärdom är att ju bredare du är dessto mer får du ut av livet. Han har redan fångat sanningen i devisen ”grabbar som dansar får de snyggaste tjejerna”. Hur det är med fiolspelande killar vet jag inte.

Ha en bra helg – det verkar som att metrologerna utlovar sol!

Responses

  1. Precis som du skrev var det en bra artikel i VLT om språkförskolan Solkatten. Tyvärr finns ingen information överhuvudtaget om Solkatten på Västerås stads hemsida. En sökning på ordet ”solkatten” med hemsidans söfunktion ger noll träffar och läser man informationssidan om Malmabergsskolans förskoleverksamhet nämns Solkatten inte ens bland de avdelningar som tillhör Malmabergs förskola. Tråkigt och ansvarslöst med tanke på att många barn behöver den hjälp som ges på Solkatten. Hur har Västerås stad tänkt att föräldrar ska hitta information om språkförskolan? Genom VLT?

  2. Ditt påpekande är helt rätt. Jag ska kolla upp det.
    Hälsningar
    Pär Eriksson


Kommentera

Kategorier

