Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 12, 2008

Pärspektiv – snabbmat och social utveckling

Check it out – tänk er att Västerås Kommunfullmäktige beslutar att inga nya snabbmatskedjor får etableras i staden. En gissning är att det skulle bli ett ramaskri utan dess like. Jag ser mediarubrikerna framför mig – ”Skandal”, ”Övergrepp”, ”Förbudssverige”……..ja, vet vad jag.

Jag lyssnar på ett reportage i P1s ”Studio Ett” och det här är precis vad som nu sker i södra Los Angeles. Stadsfullmäktige har beslutat om att inga nya snabbmatskedjor får etableras under ett år. Nya matvaruaffärer och restauranger med ett brett och hälsoinriktat utbud ska däremot få skattelättnader och rabatter om de etablerar sig.

Bilden är enkel – delar av södra Los Angeles översköljs av billig och dålig snabbmat. Hamburgerkedjor, tacoskiosker och ännu lite mer utbud av friterad kyckling trängs på gatorna. Enligt hälsomyndigheterna så är var 3:e Los Angelesbo i dessa områden sjukligt överviktig.

Så uppenbarligen löser inte den fria marknaden av sig själv människors basala behov av bra och hälsoriktig kvalitetsmat. Samhället bör och ska agera menar borgmästaren.

Jag tycker det här är intressant. Det sätter också fingret på en svår fråga – balansgången mellan den fria marknaden, den enskilde individens eget ansvar och samhällets ansvar för medborgarnas väl och ve. Det finns ingen enkel ekvation eller facit för de här typerna av frågor. Men jag menar att det är precis i spänningsfältet mellan dessa tre perspektiv framtiden ligger. Det är så man börjar formera en modern och framåtsyftande välfärdsstat. De som tror på att det bara finns en lösning – oavsett om det är marknaden, den enskilde individen eller samhället – hamnar lätt fel.

Det är heller ingen tillfällighet att det var i södra Los Angeles det för några år sedan rasade upplopp och sociala oroligheter. För det är inte bara ont om bra livsmedelsbutiker i dessa områden utan också ont om arbeten och bra skolor.

Så i någon mening så är maten och hälsan också en del av det sociala klimatet.

I Västerås och proAros är vi mitt uppe i att bygga upp en av Sveriges modernaste och hälsoinriktade skolrestaurangverksamheter. Notera att jag inte skriver skolbespisning eller ens skolmåltidsverksamhet utan just skolrestaurang……

Erfarenheterna från Los Angeles stärker mig i uppfattningen att maten är mycket viktig för barn, ungdomar och våra skolor. Det är bl a sådant den kommunala skolan ägnar sig åt.

Kommentera

Kategorier

