Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 7, 2008

Veckan som gått – w 32

På jobbet
Det märks att semestertiderna börjar gå mot slutet. Stadshuset i Västerås fylls av återvändare och mina kontakter med verksamheten blir allt fler.

Under åren har jag varit med om olika typer av sommrar. Allt ifrån att det varit stökigt med ungdomsbråk och motsättningar till ”vårdskandaler” där något hänt som inte borde hänt.

”Knack, knack ta i trä” men det låter som att sommaren varit bra i Västerås. Bra i den mening att det varit lugnt och att våra viktiga verksamheter flytit på bra. Jag vill återigen passa på att tacka alla våra duktiga vikarier som gjort ett bra jobb med våra brukare och garanterat att vi kan få ledigt.

Till det postiiva lägger jag också att det ser ut som att vi kan erbjuda alla barn önskad plats i den förskola de önskat. Eller i vart fall i ”grannförskolan”. Det är bra och vittnar om att vår stora utbyggnad av antalet förskolor 2005-2006 var riktig. Det visar också att den kommunala förskolan står sig stark i konkurrensen.

Om jag ska flagga upp något negatvit så verkar det ha varit en hel del skadegörelse och glasskross runt våra skolor. Jag skrev om det här i en av mina ”Sommarpärspektiv” (X).

En utmaning som blir tydlig är att vi nu när höstterminnen startar har ca 450 färre elever i våra skolor. En del av detta har med demografin att göra – dvs att det nu några år finns färre grundskoleelever – men en del handlar också om att nya friskolor har startat i Västerås. Alla förstår att om vi då sitter med armarna i kors och inte agerar så leder det till stora ekonomiska påfrestningar. Det kan låta lite ”chefigt” när jag skriver – men vi har en stor utmaning att få både föräldrar, våra egna medarbetare och ibland politiker att förstå det. Alla våra rektorer och skolledare måste vara extra modiga och tydliga i ett sådant här läge.

Men min erfarenhet genom åren är att medborgaren, föräldern och eleven – uppskattar rakhet och ärlighet. Att inte våga agera med motivering att jag inte vill stöta med mig någon är ingen framkomlig väg i ett modernt ledarskap.

De som känner mig vet att jag med en åsnas envishet upprepar slagordet ”resurserna ska gå till pedagoger inte till tomma lokaler”. Den devisen gäller i högsta grad även nu detta läsår.

I media
Det är två debattartiklar som fångade mitt intress under sommaren.

Lärarnas Riksförbunds (LR) ordförande Metta Fjelkner och vår lokale ordförande Mårten Lundgren skriver i VLT den 2 juli att skolan bör förstatligas. Jag delar en del av LR:s analys om läget i svensk skola men deras förslag till åtgärder är som jag ser det inne på fel spår. Tyvärr har LR en övertro på att staten skall klara de framtida utmaningar som skolan står inför.

Sveriges Kommuner och Landstings VD Håkan Sörman skriver ett mycket bra svar i VLT där han bl a pekar på att decentraliseringen av skolan i sig inte har något med sjunkande resultat att göra. Sörman påminner också om hur det fungerade under den tiden då skolan var statlig.

En annan debatt som pågått är den om införande av sprututbytesprogram för missbrukare. Politikerna Dan Karlsson (v) och Catrin Strömvall (s) menar att Landstinget Västmanland borde införa gratis sprututdelning som ett led i att förhindra smittspridning och ökade dödstal.

Karlsson och Strömvall drivs av en ärlig ambition. Inte dessto mindre så menar jag att deras förslag saknar stöd i de vardagliga erfarenheterna. Många utvärderingar ger heller inget riktigt stöd för deras resonemang.

Det känns bra att debattörerna också fick svar på tal. Såväl av de två landstingspolitikerna Åsa Coenraads (m) och Mikael Andersson Elfgren (m) samt av Carl-Johan Norström (s) som sitter i Individ- och familjenämnden i Västerås stad, tillika narkotikaåklagare.

Jag känner många fd missbrukare och många anhöriga sedan åren som socialarbetare. Min erfarenhet är att ingen, jag betonar i-n-g-e-n, lyfter vikten av fria sprutor eller t ex ersättningsprogram med Subitex som lösning. Dock betonar alla vikten av en bra vård och en restriktiv narkotikapolitik.

På hemmaplan
Hustun hade en extra ledig semestervecka. Men jag var faktiskt inte särskilt avundsjuk när regnet smattrade på rutan när jag åkte till jobbet.

Barnbarnet ska börja 2:an och vi sitter vid köksbordet och läser vad hans mamma skrev i en bok när hon skulle börja 2:an. Hon skulle jobba med data eller bli fotbollsproffs, gillade Carola och Kylie Minogue.

Själv skall han bli fotbollsproffs eller målare.

Har hållit igång löpningen bra under sommaren. Medelhavets havsband, Ölands kust och Hjälmarens strandkant har nu ersatts av de vanliga stadsrundorna och motionsspåren. Men det finns en tjusning med det också.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Pär

    Kul att läsa din höstupptakstbetraktelse. Gratulerar till en ansvarsfull post i den kommunala byråkratin. Såg din bild i nåt PR material för en konsultfirma P5, som jag också har lite kontakt med. Vore kul att höras!

    Jan Platander

    som fortfarande minns en improviserad semestervecka i Nordtyskland för sådär 100 år sedan.

    Hälsa Kerstin

  2. Hej Pär!
    Jag har följt ditt bloggande under våren och sommaren med stor behållning. Du har mycken kolkskap att förmedla tycker jag. Tack!
    Träffade på rektorn i Tillberga Lisa Karlsson i ett fågeltorn i Halland i somras och skvallrade lite med henne om vad som händer i Västerås medan våra män skådade fågel. Jättekul!

    Hälsningar från Anna-lena Sjöstedt numera Jönköping sedan tre år. Tidigare Västerås i 25 år.

    PS: Jag tycker att du ska gå med din mamma och se ”Mamma Mia”.
    Min mamma, visserligen bara 84, ringde och var alldeles lyrisk när hon hade sett filmen och ville absolut se den igen! Jag ska följa med henne.


Kommentera

Kategorier

