Skrivet av: Pär Eriksson | juli 25, 2008

Sommarpärspektiv XI

Media fylls med rapporter om rättegångarna från morden på Engla Höglund och Pernilla Hellgren och morden på ”Arbogabarnen”. Förre bosnienserbiske ledaren Radovan Karadzic är gripen och misstänkt för folkmord på 8 000 muslimer.

Jag ser att hustrun är tårögd och hon berättar att hon är i slutet av ”Flyga drake” av Khaled Hosseini. Uppenbarligen en stark roman om vänskap, svek och lojalitet byggd på verklighetens Afghanistan.

Själv är jag mitt i Anita Goldmans ”Ljusbärarna” och läser andäktigt om rwandiskan Immaculée Ilibagizas liv och vad som hände när en miljon (!) tutsier dödades.

Läsaren tycker kanske att jag slår an en liten dyster underton så här mitt i den vackra sommaren. Men min lärdom är precis tvärtom. Mitt i de här berättelserna finns också något annat.

Ett perspektiv handlar om vikten av en rättssäker lagstiftning. Något som garanterar att samhället eller världssamfundet förmår att avkräva ansvar. Oaktat om det är tragiska enskilda mord eller systematiska folkmord.

Jag uppfattar att det i diskussionen hörs fler röster som avkräver mer av hämnd och upprättelse. I de svenska domstolarna har anhöriga fått en mer framskjuten plats. Jag tror att jag förstår syftet samtidigt som jag är tveksam. Oaktat om det är Engla-mördaren eller Radovan Karadzic som står åtalad så kan inte hämnd eller personlig upprättelse vara utgångspunkten. Det är det som skiljer en rättsstat från ett rättsystem som bygger på godtycke eller ”folkdomstolar”.

Just därför är det så viktigt att vi står upp för de demokratiska fri- och rättigheterna och en lagstiftning som förmår skydda sina medborgare och avkräva ansvar. Ibland tycker jag att det finns en tendens att ”fuska bort” de här frågorna. I den politiska debatten hörs ibland röster att se de demokratiska fri- och rättigheterna och en rättssäker lagstiftning som inte värda att försvara. Den aktuella diskussionen om hur man skall bekämpa terrorismen bl a genom att tumma på medborgerliga rättigheter är ett annat exempel.

Men det finns också ett annat perspektiv i de händelser jag inledde med. Något kanske än svårare – FÖRLÅTELSE. Det är ett huvudtema i Anita Goldmans bok och jag tänkte återkomma till det i början av hösten.

Himlen är klarblå och sommarvärmen påtaglig. Jag håller igång löpningen men med stora besvär. Hustrun är tydligt oroad när jag nästan lite svimfärdig kommer hem från en något för varm löptur. Tur då att sjön finns där som ger underbar svalka.

I kväll dukar vi för sill och potatis på båtbryggan. Frågan är om inte det blir sommarens höjdpunkt och den yttersta gestaltningen av den svenska sommaren.  

Ha en skön helg! 

Responses

  1. Tja, en del har ju tur och har semester när det är fint och varmt. Under min semesterperiod hade jag varit tvungen att elda upp båtbryggan för att kunna sitta ute och äta den läckra färskpotatisen…


Kommentera

Kategorier

