Skrivet av: Pär Eriksson | juli 23, 2008

Sommarpärspektiv X

Går igenom en veckas VLT och blir lite nedstämd. Läser om omfattande skadegörelser på och runt våra skolor och en våg av villainbrott. Det är ingen tröst – men det verkar inte vara något Västeråsfenomen. Har under min sommarresa läst ett antal lokaltidningar och det verkar vara samma tendens vart man än befinner sig.

En del av det här är välplanerad och yrkesmässig brottslighet men skadegörelsen runt våra skolor står ofta våra egna ungdomar för. Jag skriver medvetet v-å-r-a ungdomar. Det är våra skolelever, det är våra barn.

Jag tror inte att det i första hand handlar om mer resurser eller hårdare tag –  som det så ofta ropas på –  nej, jag tror på tydliga och modiga vuxna. Människor i närområdet – mammor, pappor, grannar, släkt, fritidsledare och föreningsmänniskor – som agerar, reagerar och själva står för en rättsmoral och vikten av att värna både det som är vårt gemensamma, t ex en skola och det som är ”ditt”. Kurage att stå för något.

Läser också i VLT att polisen inte vill ta emot en anmälan om skadegörelse på Hammarbyskolan med motivering att anmälaren inte hade organisationsnummer (?).

Skall vanliga människor våga agera så krävs naturligtvis en samhällelig klangbotten där polis, kommun och skola är både tydliga och serviceinriktade i sitt arbete. Grannsamverkan och samarbete typ Värna Västerås är därför oerhört viktigt.

Avslutar sommarresan med att åka väster om Vättern. Stannar i den vackra ”trästaden” Hjo och slås återigen av hur vackert Sverige är och vilken ynnest det är att få bo och leva här.

Min 87-åriga mamma berättar att hon varit på bio för första gången på decennier. Hon ger ”Mama Mia” 5 plus och vill att jag följer med henne så att hon får se den en gång till. Jag lovar att fundera på det men jag är egentligen mer intresserad av filmen ”Dream of Life” om den amerikanska rocksångerskan Patti Smith. Kanske kunde jag få med mig mamma………………..

Hemma igen i sommarstugan. Jag börjar kunna skönja slutet på semestern. Det känns inte helt fel och skulle kunna tyda på att jag börjar bli utvilad. Men ytterligare några ”Sommarpärspektiv” ska vi kunna hinna med.

Hoppas att du har det bra!

Kommentera

Kategorier

