Skrivet av: Pär Eriksson | juli 11, 2008

Sommarpärspektiv V

I samband med Almedalsveckan så presenterade Folkpartiet en rapport kallad ”Utanförskapets karta”. Idén och upplägget är enkelt – utifrån SCB-statistik som bl a avser sysselsättning, ekonomi, valdeltagande och skolresultat listas 156 utsatta bostadsområden.

Man kan ifrågasätta om det här för frågan framåt men rapportens syfte tolkad i positiva toner är att sätta fokus på sociala orättvisor och utanförskapets logik.

När jag går igenom listan på de 156 områdena så noterar jag att jag bott i två av dem och arbetat i ytterligare några. Utan att låta hurtig och lite blåögt naiv – men jag trivdes. Och så är det nog – jag är inte säker på att dessa välmenade rapporter talar direkt till de som bor och arbetar i dessa områden. I sämsta fall så får det motsatt effekt – dvs de boende känner sig ytterligare lite tilltufsade att man inte duger.

Oaktat detta så noterar jag att det dröjde ett tag innan jag fann ett bostadsområde från Västerås. Det betyder inte att det inte finns problem. När rapporten summerar län och kommuner utifrån de här faktorerna så återfinns Västmanlands län på en 5:e plats och på kommunlistan så hamnar Västerås på en 13:e plats.

Swedbank ger sig också in i debatten. Under Almedalsveckan presenterades rapporten ”Fördelningspolitik – för alla utom de fattigaste” (klicka). Slutsatsen är tuff – oavsett regering, oavsett hög- eller lågkonkjunktur så ökar ojämlikheten och inkomstklyftorna i Sverige. 

Just nu diskuteras det brett kring en ny vision för Västerås framtid. Det är bra att vi lyfter fram Mälaren, attraktivt boende, fler restauranger och aktiviteter i centrum. Men min bestämda uppfattning är att om en stad och region ska utvecklas – och jag menar att all internationell erfarenhet understyrker det – så måste hela staden utvecklas. Med betoning på h-e-l-a.

Folkpartiets och Swedbanks rapporter understryker också den slutsatsen.

I sommarstugan så var det dags att ta fram sågen. Gick lös på allt som såg grönt ut och skymde sikten från ljus och öppenhet. Tyckte att allt såg likadant ut till jag insåg att jag hade gett mej på hustruns favoritbuske Gullregn.

Helgen bjuder på Kent och Håkan Hellström i vår grannstad Eskilstuna. Ett litet, litet plåster på såren efter att jag missat Bruce Springsteen i Göteborg förra helgen.

Ha det!

Kommentera

Kategorier

