Skrivet av: Pär Eriksson | juli 8, 2008

Sommarpärspektiv IV

Här går man i början av juli i tron att livet och samhällsföreteelserna stannar upp under semestern. Men jag inser att livet snurrar på. G 8-möte, Almedalsvecka, räntehöjningar, inflationsoro……………

Och kanske den allra viktigaste inflationsoron inte alls är den vi kan känna som bolånare och löntagare utan det som håller på att ske med oljepriserna, ris och spannmålspriserna. Antalet länder som idag har direkta brister i livsmedelsproduktionen ökar. Utvecklingsländerna höjer rösten och ställer berättigade krav på oss i den industrialiserade världen. Både vad gäller maten, klimatet och vår oljeproduktion.

Själv fokuserar jag på att överleva i sommarstugan när regnet bara öser ner. För att inte prata om latrintömmningen och vikten av att få fart på den öppna spisen. Barnbarnet och jag hade kommit överens om en ”jobbardag” men regnet förde oss i stället till bowlinghallen. Trodde att vi skulle vara själva om den briljanta idén när jag insåg att hela hallen var fylld av föräldrar och barn.

 

Ett skönt avbrott under dagen för den ledige är annars Sommarprataren i P1. Startfältet har varit starkt – Fredrik Lindström, Björn Ranelid, Margot Wallström och Kajsa Bergkvist. Men den som fångar mitt intresse är prästen Olle Carlsson på Södermalm i Stockholm. Han har byggt upp något som liknar en gräsrotsrörelse och lockat många – som han själv kallar det – ateister till en ny typ av kyrka.

Olle Carlsson är också nykter alkoholist och jag märker att han i sitt sommarprat använder ord som tillsammans, tacksamhet, förlåtelse och gottgörelse. Ord som jag trodde var utrangerade i det svenska språket och vårt sätt att tänka och förhålla oss.

I en allt mer turbulent värld där vi avkrävs snabbhet och att leverera och prestera såväl på jobbet som i våra familjeliv så tror jag att det är viktigt att hitta energi och motkrafter. Att fångas av något annat för att orka med. Må vara i kulturen, litteraturen, filosofin, idrotten, musiken eller något annat. Eller att bara vara. Regnet tycks minska och jag ser ett litet, litet tecken på att himlen vill bryta upp till något som liknar blått.

Hoppas att ni har det bra!

Kommentera

Kategorier

