Skrivet av: Pär Eriksson | juni 10, 2008

Staffan Braw – gästskribent

Inledning av Pär Eriksson
Jag träffade Staffan Braw för första gången för ca 2-3 år sedan. Jag kom ihåg att jag gillade hans attityd. Han var modern i sitt tänkande, offensiv, lite klurig och framför allt så utstrålade han att vi skulle vara stolta över det vi gjorde i kommunen.

 

Det kanske inte låter så märkvärdigt men för mej så är det viktigt vad människor tänker om t ex skola, vård och omsorg. Är det något som man allmänt kan kritisera och tycka och tänka om eller finns det ett drag av ansvar för hur man förhåller sig, vilka ord man väljer och hur man tänker om det som är vårt gemensamma? Staffan är en sådan person som gärna ”peppar” mej med att det vi gör är bra och värt något på djupet för breda lager av människor. 

 

Staffan arbetar som VD på reklambyrån Care of Haus i Västerås. Ett tecken i tiden är också att de har mer och mer uppdrag från just offentlig sektor. Det är extra roligt att få skriva att Staffan är en av flera som hjälpt oss att ta fram vår vison och idé om ”Alltid bästa möjliga möte”. Idag är också hans medarbetare involverade och hjälper oss kring att profilera våra skolor och även hemtjänsten.

 

Både Staffan och jag gillar musik. Men här råder en märklig skillnad. Den äldre av oss gillar Clash, Cash och Dylan. Den yngre av oss glittrig 80-tals disco. Vem som är vem får läsaren själv gissa.


I den här gästkrönikan sätter Staffan fingret på frågor om marknadsföring, företagande kontra offentligt ägt.

 

Några funderingar över privat och kommunalt ägande, att båda sorter behövs och att alla måste få en chans att berätta vad de är bra på.

 

Solen skiner och jag sitter och funderar på allt som händer nere vid Mälaren. Visst är det fantastiskt att vi nu kan åka över till Sundbyholms travtävlingar och att Torshällaborna kan berika sig med en resa hit till Västerås. Nya båtar och nya linjer var och varannan dag verkar det som. 

 

Utan att ta någon politisk ställning så kan man kanske konstatera att det är ett bra exempel på en ”avknoppning” av kommunal verksamhet.  Massor av energi och idéer kommer från de nyblivna företagarna. Sen behövs förstås en period med överseende där de tillåts pröva sina vingar, utveckla sin produkt och kanske lite hårt angöra en och annan brygga.

 

Men det är inte självklart att avknoppning är något bra och jag vet inte om man ska göra privata företag bara för sakens skull. Det finns nog många inom kommunal verksamhet där varken de själva eller den verksamhet de jobbar i skulle må bättre av eget företagande.

 

Av rent egoistiska skäl tänker jag också på Systembolaget. En utmärkt butik för oss som gillar att gå och botanisera bland hyllorna med viner från hela världen. Ett fantastiskt sortiment som kanske inte skulle se likadant ut om monopolet togs bort. Men också ett extra hinder när det gäller tillgängligheten för dem som inte kan handskas med varorna.

 

 

Inom skola och omsorg tror jag det är bra att det finns kvar vad man kan kalla oberoende aktörer, alltså såna som inte är privata. Men då måste de också få marknadsföra sig på samma villkor som privata företag, särskilt dem de konkurrerar med. Privat eller inte, samma etiska och lagstadgade regler för marknadsföring borde gälla alla. Tyvärr verkar det vara betydligt mer känsligt och uppröra mer när en kommunal eller statlig verksamhet ger sig in leken och marknadsför sig. Kraven på hur de gör är mycket högre än på de privata – och i slutändan blir konkurrensen orättvis.

 

 

Jag var med och startade kommersiell radio här i Sverige när det begav sig i början av 90-talet. Trots det så tycker jag att Public Service i TV och radio behövs som en motvikt. Men då måste de också få möjligheterna att jobba på ett bra sätt. De kan ju inte påverka sina intäkter och dra in mer pengar på att sälja reklamutrymme. Nej, de behöver anslag så att även de kan göra bra program.

 

Offentliga verksamheter måste kunna marknadsföra det de är bra på, som kanske inte nödvändigtvis är samma saker som de privata är bra på. Alla behöver hitta sin plats, eller som vi säger i marknadsföring, sin position på marknaden – och då måste man också få berätta om den!

 

Apropå att vi ställer högre krav på de kommunala eller statliga aktörerna. Tänk på alla privata skolor som lockar elever med datorer och annat. Enkel ”kom och köp-mentalitet” som förhoppningsvis genomskådas – och förmodligen just av dem som är 16 år! Vad jag har hört så har folk reagerat och tyckt att vissa fall har varit över gränsen. Det verkar som mer ska till innan vi klagar på privat marknadsföring än på offentlig dito.

 

Sammanfattningsvis vill alla människor göra bra val, det är jag helt säker på. Men då måste vi få relevant information så vi kan bli nöjda med våra val. Det finns sällan en produkt som är bäst för alla. Det som passar mig passar inte min granne och vice versa. Det gäller allt från val av skola till köp av ny bil eller skjorta.

 

 

Som en sista reflektion tycker jag att det är synd att vi medborgare inte kan vara mer stolta över det vi faktiskt har och äger tillsammans. Jag kan inte låta bli att reagera över hur illa kommunala Parken Zoo far i grannstaden Eskilstuna. Lokala medier och envetna tyckare ”jagar” ett zoo som är en av stans få turistmagneter och som dessutom gör ett stort jobb för att rädda djur i världen. Som företagare känner jag med den nya ledningen som gör ett hästjobb med att få parken på fötter och sedan bara får skäll i tidningen.

 

Tänk om vi hade ett zoo i Västerås, vilken grej! Nej, jag tycker vi köper över zoot och lägger det någonstans där vi har fin natur. Och sen kan eskilstunaborna ta båten hit för att gå på zoo, besöka Kokpunkten eller konserthuset, eller kanske bara flanera lite nere i solen på stan!

 

Ha en skön sommar!

 

/Staffan Braw, VD, Care of Haus

 

Ps. Jag har numer lärt mig att Djurparker är bra för djur och djurarter. Inte tvärtom. Ds.

 

 

 

 

 

 

 


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: