Skrivet av: Pär Eriksson | maj 29, 2008

Veckan som gått – w 22

I tisdagskväll så var jag bjuden på fest tillsammans med alla medarbetare som arbetar på våra fritidsgårdar, Familjecentrum och öppen förskola. De firade bl a att de blev hälsodiplomerade. Genom åren har jag har tillfälle att träffa den här gruppen och det är alltid lika stimulerande. Att arbeta med barn och ungdomar, mitt i deras kanske svåraste och mest problematiska år, är både viktigt och utvecklande.

Jag är stolt över våra fritidsgårdar. Totalt  har vi 17 st i Västerås och efter en liten sökning på nätet så finner jag att det är ganska många jämfört med andra liknande kommuner. Likaså har vi en välutbyggd verksamhet med sk Familjecentrum och öppen förskola. Det här är inga sk obligatoriska verksamheter för en kommun och därför blir jag extra glad över att vi har en väl utbyggd förebyggande verksamhet i vår kommun.

Några av våra medarbetare – Anette, Dietmar, Annika, Salah  och Monica.

Träffade vår chef för våra stödteam i våra skolor Ann-Margret Bäcklin. Hon är relativt ny chef hos oss och kommer från vår grannkommun Sala. Det är stimulerande när det kommer nya medarbetare med andra erfarenheter och andra glasögon än våra gängse. Hon har snabbt fått upp en bra bild över våra styrkor men ser också vad som kan förbättras. Ännu mer samarbete mellan alla involverade, ännu mer fokus på att få skolarbetet att fungera är Ann-Margrets medicin. Jag tror att hon har rätt att vi behöver jobba än mer med skolket. För så är det ju i slutändan – är du inte i skolan så är det svårt för våra lärare att lära ut något.

Den här veckan är vår styrelse och ledningskontor på ett 2-dagars ”vänortsbesök” på Gotland. Gotland är intressant då det både är en kommun, ett landsting och en region i ett. Vi åker dit för att lära och lyssna.

Extra roligt att träffa min företrädare Bo Dahllöf som sedan 7 år arbetar som regiondirektör på Gotland.

Märker i min almanacka är det är många av mina gamla kollegor och arbetskamrater som går i pension. Ett tecken på att det är många 1940-talister i offentlig sektor. Lillian Andersson är en medarbetare som jag haft tillfälle att lära känna sedan flera år tillbaka. Hon tillhörde den grupp av medarbetare som blev proAros-anställda i samband med kommunaliseringen av omsorgen. Det är en sådan där lyckad fusion där deras kultur och erfarenheter berikade vårt arbete och vice versa så tror jag att den kommunala logiken passade dessa fd landstingsanställda.

Lillian skall fylla 66 och under veckan pratade jag med Rudbeckianskas rektor Birgitta Andersson och Västerås stads hälsosamordnare Git Wahnbro – båda 66 år. Det håller på att hända något – vem vill gå i pension??

I media
Såväl riks- som lokalmedia har skrivit om skotten mot en 16-årig Västeråspojke. Jag vill inte spekulera i motiv men visst känns det overkligt. Rudbeckianska skolan som pojken går på agerade föredömligt och fick snabbt till information och stöd.

På hemmaplan
Vill åter igen göra reklam för morgonlöpning. Det kanske låter lite extremt att sätta klockan på ringning på kvart över fem och sedan ge sig ut en timme. Men att vara en del av världsalltet när morgonen vaknar är nästan himmelskt. Jag känner mej både nyttig och glad när jag tar ut stegen och det är bara jag och naturen.

Så här kan en underbar morgontur i Visby längs havet gestalta sig.

Är bjuden hem till min frisörska på lördag. Ja, det låter det men Emine och hennes man Per är också våra vänner. Festen är annonserad till eftermiddag och samling utanför en idrottslokal. Jag anar ugglor i mossen.

 Ha en skön helg – och glöm inte att det snart är dags att dra upp midsommarplanerna.

Kommentera

Kategorier

